smutný rodič
Mám vážné podezření, že mé dítě užívá marihuanu, ne-li něco víc. Chtěli jsme jí udělat test z moči, ale vždy řekne, že se jí zrovna nechce na wc. Večer chodí scválně domů pozdě a ráno utíká dřív, než někdo doma vstane. Jak jí máme k testu donutit. Poraďte prosím

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den. Z Vašeho dotazu cítím velkou bezmoc. K tomu, abych na něj mohla dobře odpovědět, bych však potřebovala znát víc informací. Nevím, jak je Vaše dítě staré. Také ne příliš rozumím tomu, proč chodí domů pozdě a ráno utíká dřív - z dotazu vyznívá, jakoby to bylo kvůli testům, které se chystáte udělat. Nebo se takto Vaše dítě chovalo už předtím? Rozumím Vaší nejistotě, zda něco neužívá při takovém chování. Je-li však dospělé, nemáte bohužel moc možností, jak ho k odběru moči donutit. Také bych Vás ráda varovala před takovým testováním, nemáte-li jasno v tom, k čemu Vám jejich výsledek bude. Výpovědní hodnota testu také není zrovna příliš konkrétní, a to například u marihuany znamená, že otestováním zjistíte pouze, zda je přítomna v moči. To, zda Váš potomek však látku užil včera, před týdnem nebo u THC dokonce i před měsícem, Vám již test nepoví, stejně tak jako to, kolikrát ji za tu dobu užil. Víte, jak byste pak s pozitivitou zacházeli? Co by to pro Vás znamenalo? Co by to znamenalo pro Vašeho potomka? Pokud nemáte úplně jasno, ráda bych Vám doporučila osobní konzultaci, a to buď u nás, v Poradně pro rodiče v Praze (tel.: 739 268 527), nebo bych Vám dle místa Vašeho bydliště našla kontakt. Pokud se potřebujete zeptat na nějaké doplňující otázky, napište zpět. Zdraví a mnoho štěstí přeje Eva Formánková.