hiv
Dobrý večer chcela by som sa spýtať o HIV virus.Ja som sa totiž momentálne veľmi zľakla.Asi pred rokom som mala pohlavný styk s jedným chalanom,ktorý bral pervitín(šňupal) ale mal sex s dosť dievčatami ako som sa dozvedela a ja sa bojím,či nemám náhodou AIDS,kondóm sme použili ale ja som teraz z toho tak vedľa že všetko mi vypadlo čo viem o AIDS..Mohli by ste mi povedať,či náhodou keby som mala AIDS či by sa mi to po takom dlhom čase nejako prejavilo..A keď sa to nemusí prejaviť tak kde môžem ísť na testy a koľko to stojí?Lebo nemám na to pravdupovediac peniaze.Ďakujem..som z okolia Nitry.

Odpověděl: Jakub Minařík
Nevím jak to funguje na Slovensku, ale předpokládám, že princip - pokud pacient měl rizikový sexuální kontakt a žádá o vyšetření - tak se provede zdarma, by měl platit i na Slovensku. Jinak HIV v ranných stadiích má minimální projevy, na počátku chřipkové příznaky pak delší, v podstatě bezpříznakové období. Kdybyste infekci měla, tak byste jí vůbec nemusela zaznamenat. Na straně druhé - pravděpodobnost nákazy je celkem malá, jednak kvůli relativně malé promořenosti populace virem a to, jak se zdá, platí i pro uživatele drog (navíc váš sex-partner šňupal, pravděpodobnost nákazy je mnohem menší než u injakčního uživatele). Druhak - nakazit se při pohlavním styku s HIV pozitivním je záležitostí jen několika procent. I když ženy jsou v tomto ohledu vnímavější. Takže - vyražte na testy hned a zbytečně se netraumatizujte. Čím déle to budete odkládat, tím z toho budete úzkostnější. Nakažená s největší pravděpodobností nejste, ale potřebujete mít v tom jistotu.