míchání
Mekkýšek
Dají se drogy take smíchávat do sebe??jaké typy drog to jsou nebo se muže smíchat cokoli??a co je to přesně hororový trip??je více lidi zavislých jen na drogách které sou v tabletách a prašku nebo je více lidi kteří si píchají??

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Kombinace ("míchání") drog je velmi nebezpečné (včetně kombinací nelegálních drog s legálními, např. alkoholem), protože se nedá odhadnout výsledný efekt a může to způsobit řadu zdravotních a psychických problémů včetně rizika smrtelných komplikací. Nicméně to lidé bohužel dělají. V zásadě se dá smíchat cokoli, ovšem s příslušnými riziky. Některé kombinace jsou rizikové významně, např. kombinace alkoholu a tlumivých drog (opiáty, léky na bázi benzodiazepinů nebo barbiturátů) a kombinace různých tlumivých drog dohromady, kdy hrozí útlum dýchacího centra a riziko smrti na zásatvu dechu. Při kombinaci stimulačních drog existují také mnohá rizika, mimo jiné například riziko kardiovaskulárních potíží, ale také se zvyšuje riziko psychických potíží, zejména rozvoje toxické psychózy. Rizko vzniku psychických problémů hrozí především u halucinogenů, v případě kombinací halucinogenů s jinými drogami (především opět s těmi s halucinogenním nebo stimulačním účinkem). Více informací o jednotlivých drogách a jejich rizicích najdete pod jednotlivými rubrikami na našem webu. Ohledně "hororového tripu" - jedná se o stav pod vlivem halucinogenů, kdy je intoxikace prožívána jako velmi nepříjemná, je provázená úzkostí, paranoidními stavy, nepříjemnými halucinacemi... Jak píše v textech o drogách kolega Jakub Minařík, halucinogeny "nepatří mezi drogy vhodné k užití "pro zábavu", pro svou razanci a předem nevypočitatelný efekt. Nezkušeného uživatele může stav překvapit. Trvalé psychické následky či sebevražedné pokusy nejsou vyjímečné. Stává se, že přetrvává vystašenost, zmatenost, pocity "otevření" hlavy. Specifickým rizikem typickým pro skupinu halucinogenů je "bad trip". Jedná se o mimořádně nepříznivě probíhající intoxikaci s hrůznými obrazy, pocitem vitálního ohrožení. Intoxikovaný pak může být nebezpečný sobě i svému okolí. Uklidnění intoxikovaného, vyvedení z prostředí, které vnímá jako rizikové, je nezbytné. Doporučuji také všem, kteří "bad trip" prožili, aby se dalších intoxikací raději vystříhali." Ohledně Vašeho posledního dotazu - záleží na tom, zda myslíte pouze drogy nelegální nebo i zneužívání legaálně dostupných léků. Problémových uživatelů nelegálních drog je v ČR cca 30 000, z toho cca 80 - 90 % z nich užívá drogy injekčně. Nicméně šňupání drog (zejména pervitinu nebo kokainu) či užívání v tabletách (MDMA - extáze) je poměrně obvyklé u experimentátorů s drogami. Co se týče legálních drog, tak si troufám odhadnout, že lidí, kteří jsou závislí na benzodiazepinech (benzodiazepiny jsou obsaženy v lécích na uklidnění, jako je např. Neurol nebo Diazepam a na spaní, jako např. Rohypnol) bude více než těch, kteří jsou závislí na nelegálních drogách. Co se týče Vaší skryté poznámky - je to velmi náročná práce, na kterou musíte splnit požadovanou kvalifikaci, která zahrnuje zpravidla studium vysoké školy v oboru (psychologie, medicína, adiktologie, sociální práce), terapeutický výcvik. Nevím, kolik je Vám let a z jakého důvodu Vás drogová problematika zajímá, nicméně je nutno říct, že pro tuto práci je min věk 21 let (např. pro práci stretworkera) a předpokládá se, že člověk má již nějaké životní zkušenosti a má jasný postoj k drogám. ¨ Doporučila bych Vám v tuto chvíli především si pořádně prostudovat texty, které jsou na webu poradny. Najdete tam mnoho podrobností k tomu, na co se ptáte kolem drog.