máma
Mám 35ti letého syna a jsem přesvědčená , že už nejméně tři roky bere kokain. Vidím na něm všechny příznaky, které uvádíte. Nevím vůbec, co mám dělat. Je čím dál víc agresivní, stále mi vyčítá dětství. Hubne před očima. Není schopen trvalého vztahu. Dřív byl velmi úspěšný podnikatel, ale zkrachoval a asi to neunesl. Celá rodina se tváří, že nic nevidí, protože se s ním nechce dostat do křížku. Nebydlí s námi, takže ho vidím málo. Stále se rozhoduju jestli mu to mám říct a asi ho ztratit nebo dále mlčet a čekat na zázrak.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, určitě to chtělo kus odvahy - přiznat si, že se něco děje, zatímco celá rodina dělá, že nic nevidí. Nejste v jednoduché situaci. Synovi je 35 let, odhadujete, že užívá zhruba 3 roky (to je poměrně dlouhá doba) kokain. Zhubnul, nemá trvalý vztah, je agresivní, zkrachoval mu podnik. Nebydlí s Vámi a tak se moc nevídáte. Vám na synovi záleží a máte ho ráda. Na druhou stranu, je dospělý. Zvažujete, jestli mu říct, co vidíte, a nebo mlčet a čekat na zázrak. Než se do čehokoli pustíte, mějte na paměti, že se můžete i mýlit. Váš syn může např. procházet náročným obdobím, kdy bilancuje svůj dosavadní život - nemá firmu, zkrachoval, nemá trvalý vztah - může se jednat o krizi, během které se navenek projevuje agresivně a hubne. Těžko takhle na dálku posoudit, co za tím vším může být. Ale snad právě proto, se můžete na všechny tyhle "změny" zeptat. Zeptat se na jeho pocity, na to, co se děje. Můžete mluvit o svých pocitech (že ho máte ráda, o svých obavách o něj, o tom, co vidíte, že se s ním děje - zhubnul, nemívá dobrou náladu apod.). Můžete mu nabídnout pomoc. Můžete se svěřit i s tím, že máte strach, že užívá drogy a řítí se do průšvihu. Stejně tak mu můžete říct, že nevíte, jak s ním o těhle věcech mluvit, protože Vám na něm záleží a nechcete ho ztratit. Nemá cenu mu vyhrožovat, něco zakazovat nebo dávat ultimáta. Rozhodnutí, co bude dál, zkuste nechat na něm. Ideální by bylo, kdybyste měla možnost zajít si před takovým rozhovorem sama popovídat s odborníkem. Máte kontakt na nějaké zařízení v okolí? Jestli ne, napište odkud jste a já se pro Vás pokusím najít vhodné místo. Mohla byste tam celou sitauci probrat podrobněji, projít různé možnosti, rozhovor si alespoň trochu naplánovat a třeba i zjistit, co by pomohlo Vám samotné, abyste se v tom všem cítila lépe. Co Vy na to? Zatím Vám držím palce a kdyby něco, ozvěte se. S pozdravem, Gabriela Koryntová.