problémy s hlavou
zz
Zdravím!.. a omlouvám se, stejná zpráva už ode mě jde podruhé.. Mám dotaz na lékaře. Jde o potíže s hlavou - v únoru jsem se potkala s osobákem a vyšla z toho s těžkým otřesem mozku a nějakýma pohmožděninama na něm. Zatím nejsou patrné žádné trvalé následky, ale mám zvýšené dispozice pro epilepsii - ze slov neurologa jsem pochopila, že je to nejspíš typická komplikace při všech zraněních mozku. A pak jsou látky, které tomu můžou napomoct - alkohol a další, se kterýma je potřeba opatrně. Problém je v tom, že když už tohle omezení existuje, ráda bych věděla podrobnosti, ale s mým neurologem není na to téma řeč. Od února už jsem trochu zjistila metodou pokusu (naštěstí to zatím nebyl omyl) - ze začátku jsem myslela, že už se to týká třeba už jen jednoho piva, pak jsem zjistila, že snesu víc, postupně jsem přidala občas trávu a velice svátečně hašiš, všecko s mírou. Zajímalo by mě prosím, jestli se to v hlavě nějak "skládá" - takové to hladinkaření, aby to bylo nějak konkrétnější pro představu - nebo je spíš důležité nerozbořit se párkrát úplně pod obraz? A pak bych měla otázku na několik konkrétních látek. Už zmíněný alkohol a marihuana, hašiš, lysohlávky, lsd? ..nebo pak další (extáze, opium), cokoli Vás k nějaké napadne tady v té souvislosti. Asi to zní celkem podivně a chápu, že kvůli riziku, že si to nepřeberu správně, mi nemůžete dát stvrzenku, že je něco bez problémů. Nemám taky v plánu jít si hned po zprávě od Vás šlehnout, jen objektivních informací se prostě nedostává. Taky by mě zajímalo průměrný odhad, jak dlouho rizika tohoto rázu přetrvávají - ale je to blbý dotaz, který se asi nedá zodpovědět bez konkrétního lékařského přezkoumání... Chtěla bych se proto zeptat - jestli to tak je a odpovědět se nedá, myslíte, že by byl někdo, kdo by mi byl ochotný udělat neurologické vyšetření a pobavit se se mnou o těchto věcech? Díky moc za péči věnovanou tomuto zvláštnímu dotazu a přeju pěkný den!

Odpověděl: Jakub Minařík
Nu, v zásadě je to tak. Pokud vám našli na EEG specifické grafoelementy pro epilepsii, je riziko záchvatu - pokud se nebudete chovat ke svému mozku slušně, obstojné. Alkohol je neurotoxický, pokud jej zkombinujete s večírkem, kdy nebudete spát a budete křepčit do rána, tak pravděpodobnost záchvatu celkem slušně zvýšíte. Ohledně MDMA, ... všechna stimulancia zvyšují pohotovost k záchvatu, extázi, kokainu, pervitinu se vyhýbejte. Pokud to zkombinujete s taneční párty kde bude techno a stroboskopy - šance na záchvat je zase o kus vyšší. Co se týče hulení - také to není zrovna optimální, ale epileptici se kterými jsem pracoval jej snášeli relativně nejlépe z výše zmíněného. Halucinogeny taky nic moc. Drogy zkrátka pro epileptiky moc nejsou. Je mi líto.