krv
yes:)
dobry den, chcel by som sa spytat ci mozem darovat krv ked som kedysi fetoval...respektive asi mesiac dozadu naposledy..noo uz som cisty a nechcem nic riesit..len ma zaujima ci sa to neda nejako zistit alebo ci je vobec vhodne a mozne aby som daroval krv..bral som takmer 3roky pervitin..no posledny polrok velmi malo takmer vobec..dakujem za odpoved.. p.s. uz neberiem nic ale to som spominal tak myslite na to prosim:) dakujem

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že v tuto chvíli by nebylo úplně moudré jít darovat krev. Sice aktuálně měsíc pervitin neberete (neříkala bych tomu, že jste "kdysi fetoval", měsíc není tak dlouhá doba) a po takové době už se droga v krvi detekovat nedá, nicméně jsou zde i jiná rizika, kvůli nimž nepovažuji darování krve za vhodné. Především je to riziko, že jste si při braní pervitinu mohl opatřit nějakou krevně přenosnou infekci. Nepíšete, zda jste užíval pervitin injekčně nebo ne, přičemž při injekčním užívání je riziko přenosu infekce větší. Může se jednat i o závažné choroby jako je hepatitida B či C nebo HIV/AIDS. Nákaza je samozřejmě možná i při rizikovém pohlavním styku, takže i pokud jste pervitin jen šňupal, ale měl jste nechráněné sexuální kontakty, tak tu nebezpečí je, zvlášť pokud dotyčná osoba(y) byly z komunity uživatelů drog. Předtím, než se vypravíte darovat krev, by bylo nanejvýš vhodné vyloučit to, že jste se něčím v průběhu braní stihl nakazit. Na testy je možné se vypravit tři msíce po poslední situaci rizikového chování (rizikový sexuální styk, sdílení injekčních stříkaček a dalšího náčiní k užití drog), testy HIV jsou průkazné až po třech měsících. A samozřejmě se vyhnout dalšímu užívání drog a dalším nebezpečným aktivitám. Jinak je samozřejmě fajn, že jste se rozhodl v braní pervitinu nepokračovat a budu Vám v tom držet palce. Přeji hodně štěstí.