Marihuana
máma
Dobrý večer, syn od 16 kouří marihuanu, nyní je mu 20 let. Skončil ve škole, nyní pracuje.Nevím co mám dělat.Žijeme společně. Nemá žádné plány - dříve chtěl studovat, cestovt...průběžně se dost hádáme, obviňuje nás, že ho nechápeme, že chce žít jinak než my, asi jsme všechno dělali špatně. Přestala jsem spát, nic mě nebaví, nemohu se soustředit na práci, rodina pro mně byla vdy důležitá. Vím, že jsme ho měli víc kontrolovat dříve, jsem vyčerpaná tou situací doma.Mám o něj strašný strach, v rodině máme jak deprese tak rakovinu. Už jsem i myslela, že bych mu zaplatila diagnostiku nemocí - jestli má k něčemu velký předpoklad. Nevím jak dál, tolik bych si přála aby se vzpamatoval a mohli jsme žít zase normálně a radovat se z běžných věcí. Už si nepamatuji, kdy mi něco opravdu udělalo radost. Trochu se bojím zda se prvotní příznaky deprese nezačínají projevovat u mně. Poraďte mi prosím co dál, děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Vás syn má jistě právo vyzkoušet si jiný život, než jaký vedete vy, jeho rodiče. To je asi představa každého dospívajícího. Neměl by to ale dělat na úkor Vás. Pokud s Vámi bydlí, měl by se chovat tak, aby to pro všechny bylo únosné. Nebo pak má možnost starat se o sebe sám. Příznaky, které popisujete u syna jsou celkem typické pro déledobější kuřáky marihuany - tedy ztráta zájmu o vše, horší komunikace apod. Na druhou stranu máte pravdu, že někde v prvopočátku mohly být i depresivní sklony. Ale to se pozná jedině tak, že kouřit přestane. Co se Vás týče, myslím, že byste si zasloužila starat se také chvíli o sebe, ne jen o něj. Určitě bych Vám doporučovala vyhledat odbornou pomoc. Ulevilo by se Vám a třeba byste i nalezla odpovědi na některé své otázky ohledně syna.