čím a kde začít
Standys
Ahoj.Je to asi hodina co mi dcera Aja 20let,přišla domu úplně opilá.Přišla z práce(pracuje jako barmanka).Šla do pokoje a za chvíli za mnou přišla a cituji-mami promin že jsem se opila,ale já toho tolik nevypila ale dala jsem si to s péčkem.Ale neboj je to jenom potřetí.Já bych to ani nechtěla ale Kačena(její kolegyně z práce) to zase přinesla.Dcera odešla do pokoje a spí.Prosím o pokud možno rychlou odpověd co mám dělat zítra.Chci a jsem ráda že mi Aja věří a přišla za mnou,ale...tady jsem si přečetla všechny příznaky a skoro vše u ní poslední 1,5 měsíce pozoruji.Chodí na pravidelné směny,ale občas někdo vypadne a zůstává tam třeba 24h.v kuse.Zhubla 4kg,ted má 43kg.Takže když pak třeba 2 dny v kuse spala tak jsem myslela že je to kvůli práci.Tenhle týden zase naopak skoro vůbec nespí.Co vim je,že aby mi věřila nechci nic dělat za jejími zády.Ale jsem pevně rozhodnutá do její práce zajít a té slečně i šéfovi(určitě o tom neví) bych to chtěla říct.myslíte že bych měla?Nechci udělat něco neunáhleně a pak toho litovat.Tak co ted.....mám doma ještě dvě malé děti,manžel je na misi(ale za měsíc už přijede) takže to musim zatim zvládnout sama.Ale nevim jak a kde začít.Ona ted spí a já....

Odpověděl:
Dobrý den. Chápu Vaši aktuální situaci, spolu s dalšími faktory (opora - manžel je v zahraničí) to musíte mít touto dobou náročné. Nejdříve bych podotkla několik věcí, které stejně jistě víte. Dceři je 20 let, je dospělá a zodpovědná za své činy. Zároveň však bydlí u Vás, to znamená, že musí splňovat Vaše pravidla, aby tam mohla být (např. dohody o přispívání na bydlení, stravné, atp.). Práce v baru je, myslím, práce sama o sobě velmi riziková. V mnohých barech je přístup k drogám poměrně jednoduchý. Předání zodpovědnosti kolegyni z práce na mne také nepůsobí příliš věrohodně, když přeci nechci něco dělat, tak to neudělám ani když k tomu mám příležitost. Jestli se však nemohu ovládnout to neudělat, je to jedno z kritérií určujících závislost. Je dobré, že se svou dcerou jednáte na rovinu a ani nechcete jednat za jejími zády. Je to však ona, kdo by měl vyhledat odbornou pomoc. Vy jí jistě dobře podporujete, jednat za ni Vám však nedoporučuji. Míst, kde se Vaše dcera může poradit, co dělat dále, je více (např. psychiatrické AT ambulance, Kontaktní centra, atp.). Chcete-li, mohu Vám dle města, kde bydlíte, poslat kontakty na blízká zařízení. Je to jistě velmi těžké přijmout, ale je to rozhodnutí dcery, a pokud ona sama nemá motivaci s tím něco dělat, bude asi poměrně obtížné to řešit. Držím palce.