sem blazen?
Belfastman
Dobry den, mam na vas dotaz. Pred cca dvema lety jsem prestal brat pervitin, bral sem ho zhruba dva roky v dost velkem mnozstvi, vzdy jen snupanim. Dost casto jsem na nem mel pocity ze me nekdo sleduje, ze me nekdo chce zabit. Kvuli svemu fyzickemu i psychickemu stavu jsem prestal. Odletel sem do zahranici kde sem chtel zacit znovu. Ted po dvou letech se mi zacaly vracet negativni pocity, zda se ze deprese, nemuzu se soustredit, uzaviram se do sebe, stranim se lidi, bojim se, uhybam pohledem, citim se strasne jak v praci, doma, uplne vsude. Je mi dobre jen tehdy, kdyz sem doma sam zavreny v pokoji. Zasel sem si tu k lekari ktery mi predepsal antidepresiva Fluoxetine, myslite ze mi mohou pomoci? Pripadne mi jeste prihorsit? Beru je uz druhy tyden a vse mam porad stejne. Nemam chut na sex, stranim se dokonce i pritelkyni a dcery. Myslite ze mam nejakou sanci na vyleceni? Chci byt normalni. Pomozte prosim.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, jsou skutečně depresivní symptomy. Těžko říct, zda a jakou má tento stav souvislost s předchozím užíváním pervitinu. Někdy lze těžko odhadnout, zda už se nějakým způsobem depresivní stavy projevovaly před Vaším užívání pervitinu nebo zda jsou následkem jeho užívání. Pervitin způsobuje často psychické potíže, ale obvykle odeznívají spontánně po nějakém čase abstinence - stejně jako Vámi popisované paranoidní myšlenky a pocity (pocity ohrožení, sledování). Rozvoj deprese většinou nemá pouze jednu příčinu, pravděpodobně se na tom podílí vaše genetická výbava, výchova, zkušenost s drogami, aktuální stres... Myslím, že bylo velice rozumné, že jste navštívil lékaře a nechal si napsat antidepresiva. Stavy, které popisujete, vnímám jako poměrně závažné, nicméně se jedná o příznaky, které by se po užívání antidepresiv měly upravit. Nepředpokládám, že by při užívání léků mohlo dojít ke zhoršení. Výraznější zlepšení při užívání antidepresiv bohužel skutečně bývá pociťováno až po několika týdnech (obvykle po 2 - 4 týdnech). Pokud byste necítil žádný efekt, tak by bylo asi moudré promluvit s lékařem a nechat si buď dávky antidepresiv zvýšit, případně zaměnit za jinou medikaci, která by vám mohla pomoci lépe. Může se někdy stát, že první léky nezpůsobí očekávané zlepšení, ale to ještě neznamená, že jiné léky by Vám nemohly pomoci. Také se obvykle doporučuje, aby člověk, který se léčí s depresí, nevyužíval pouze medikaci, ale aby docházel někam do psychoterapie, která by Vám mohla pomoci se v tom všem lépe zorientovat, získat potřebnou podporu a mít někoho, s kým si o svých pocitech můžete béz obav promluvit. Šanci na vyléčení určitě máte a myslím, že není důvod, proč byste neměl být zase "normální". Vím, že je to pro Vás teď obtížné, ale věřte, že se to zlepší. Pokud byste měl zájem o kontakt na někoho z kolegů psychoterapeutů, na koho byste se mohl obrátit, tak mi prosím napište, odkud jste. Zatím držím palce a přeji hodně štěstí.