život je krásný,tak proč.....
SOS
Dobrý den, můj bratr už 12let bere drogy,které si i píchá,řekl mi to.Je mu 37let,teď když se nepoflakuje jinde,tak je u rodičů,tam trvalé bydliště nemá.Když má ty své dny,tak je strašně agresivní,vyčítá našim co se dá,ale přitom on nemá co,protože rodiče ho od malinka pěkně rozmazlovaly.Snědl mámě prášky na tlak a to jí ještě vynadal,co mu říkala,že jsou silný,že to s ním nic neudělalo.Mluví jak si něco udělá,ale neví ještě jak.O léčení nechce ani slyšet.Měla jsem ještě jednoho bratra a ten zemřel díky alkoholu,byl opitý a byl řezník a když šel tak měl v tašce nůž do práce,který si nechtěně vrazil do nohy a vykrvácel na ulici,protože mu nikdo neposkytnul první pomoc,mysleli právě,že je opitej,tak ho tam nechali.Až když se začal válet v ratolišti krve,tak mu zavolali záchranku a to bylo už pozdě,dvakrát ho oživovali a po třetí už bylo po všem.Pro rodiče je to teď strašná situace a nemají sílu ho nechat na ulici.Mě nevychovyli,vychovala mě babička s dědou,rodiče od táty.Taky jsem měla období,kdy jsem měla problémy tak od 24let-29let s alkoholem,řešila jsem mé starostosti alkoholem,v tu dobu jsem měla malého syna a manžela,který mě hodně bil,ale já neměla sílu od něj odejít.Proč to vlastně píšu?Protože teď je synovi 20let a v měsíci červenec mi dal moč a já měla test na pervitin a byl pozitivní.Na to mi syn řekl,že mu to musel dát někdo do pití.Máme spolu,ale hezký vztah,takže věděl,že nejsem pitomá a na tohle mu nezkočím,řekl,že to má pod kontrolou.A teď když řeším bratra a začnu mluvit o něm jako se synem,řekne že je jeho strejda ztracený.A když domlouvám synovi,aby si nekazil život tímhle svinstvem život,strašně se rozčiluje,že o tom nic nevím a radši jde do svého pokoje.Takže já vůbec nevím co dělat a dávám si taky za vinnu to,že jaké měl dětsví( i když on nestrádal,hodně byl u mých rodičů,takže ty scény s mým bývalým manželem nezažil)za to mohu taky já.V tu dobu neměl mámu jak měl mít.Já dnes se dá říct žiju v pohodě,mám skvělého přítele a s rodiči vztah jako nikdy před tím.To co se dnes děje kolem mě,je děsivý a tak jsem už 5měsícem na antidepresivách,bylo toho už moc.Alkoholu se už vůbec nedotknu,to není řešení,ale jak teď najít řešení pro mého bratra a syna?Syn má koncem února letět do USA,kde mám kamarádku,že by si tam zdokonalil angličtinu a najde mu i práci,měl by tam jisté zázemí,nevím jestli je to dobře.Syn chodí s přítelem do práce,dělají plastová okna.Stalo se,že měl na víkend 5000tisíc,protoze teď o jeho penězích přehled máme a za tak 5dní neměl nic a to si nic nekoupil,tak kam tolik peněz dal.Je toho hodně,poraďte mi prosím,moc děkuji a krásný rok 2009.S pzdravem Jolana

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Omlouvám se za značně zpožděnou odpověď. Z toho, co píšete, mám dojem, že je vám problém ohledně syna jasný, je evidentně hodně ohrožený drogami. Asi nemám odpověď na vaši otázku, co se synem a bratrem, ale napadá mě, že vaše vlastní zkušenost se závislostí je spíš nevýhoda, umím si představit, že takto je to pro vás mnohem těžší, např. hledáte u sebe vinu za chování vašeho syna. To by bylo asi zbytečné vám vymlouvat, jen upozorňuji, že je dospělý a tedy plně zodpovědný za svoje chování. Možná jste v jeho výchově chyby (zajímalo by mě, který rodič by si troufnul tvrdit, že chyby neudělal), ale pokud váš syn teď bere drogy, dělá to zcela vědomě a skoro určitě ho k tomu nikdo nenutí. Dále mám dojem, že byste mohla považovat rodiče a partnera za dobré spojence. Mluvíte s nimi o těhle problémech? Určitě bych vám doporučil vyhledat odbornou podporu. Zlepšení u bratra a u syna záleží hlavně na nich, takže je to věc nejistá, ale pro sebe jistě něco udělat můžete. V Praze ve Školské ul. provozujeme poradnu pro rodiče. Kromě individuálního a rodinného poradenství se tam také schází rodičovská skupina (dokonce několik), kde byste případně mohla sdílet své starosti s ostatními, nabrat trochu naděje a třeba i časem dosáhnout se synem nebo bratrem nějakého pokroku. Kontakt na poradnu a další informace najdete na www.sananim.cz