marihuana
L1
Dobry den, mam problem s pritelem a jeho kourenim marihuany. Pritel je kvartalni alkoholik (s frekvenci cca 1x za 6tydnu asi tyden nezrizeneho piti, jako reseni nespavosti a psychickych problemu). Od srpna 08 se s pomoci antabusu dodnes nenapil. Sama proti obcasnemu(!!!) koureni marihuany nic nemam. Pritel ale (udajne jako "nahradu" za nepiti) kouri s frekvenci zhruba 4x za tyden. Kouri jinak nez spolecensky (= podle meho meritka obcas 1-2 jointy s vice lidmi pro zabavu). Travu si donese domu, kde sam kouri tak dlouho, dokud ji nespotrebuje. Mnozstvi zalezi na zdroji, ale casto to byva gram i vic (vetsinou skunk), ktery dokud nedokouri tak nema klid. THC na nej ma o neco mensi ucinky nez je bezne, ale pro me je to stejne zcela zabity cas, takto vedle nej straveny. Krome toho se skoro stale meni dohodnute plany, ktere zatim nejsou nijak zavazne (napr.na straveny vecer), ale i tak je to pro me projev nespolehlivosti. Na kompromis neni ochoten pristoupit, neni pry duvod, nema vubec problem, nijak ho to neomezuje v praci atd. Take argumentuje tim, ze je ode me nehorazne ho v tomto konicku omezovat, kdyz prestal s alkoholem. Zajimal by me Vas nazor. Zda skutecne nedostatecne chapu obtiznost abstinence(alkohol) nebo zda toto "prehulovani se" se Vam jevi jako problem. Je mu 35let, me je 30.Snazim se pochopit jeho situaci, proto se ptam... predem moc dekuji!

Odpověděl:
Dobrý den, máte na svojí situaci náhled, přemýšlíte o ní, a chcete jí lépe porozumět, což je skvělý přístup! Rysy rizikového užívání, která uvádíte: kouření 4x týdně - vlastně každý druhý den a častěji; konzumace THC do té chvíle, do kdy má po ruce nějaký materiál; konzumace silných druhů marihuany (skunk); tolerance na drogu; nespolehlivost; atd. Nedivím se, že Vám aktuální situace nevyhovuje. Abstinence od alkoholu je opravdu jistě náročná, nahradí-li ale člověk jednu drogu drogou jinou, není to nejlepší řešení. Pravidlené kouření vysokých dávek THC bych jako problém rozhodně vnímala. Když Vám pokusy o komunikaci a řešení nevycházejí můžete také zkusit partnerskou poradnu, třeba i zaměřenou na drogy, kde byste společně s odborníkem mohli najít společnou řeč a pokusili se hledat řešení, která by byla přijatelná pro Vás oba. Mohu Vám napsat kontakty na podobné zařízení ve Vašem okolí, v Praze je to např. Poradna pro rodiny závislých SANANIM (Café Therapy, Školská 30, 110 00 Praha 1, Telefon: +420 739 268 527, +420 284 824 234).