Problém, nebo ne?
Alkogem
Dobrý den, již od svých 15-ti let (brzy mi bude 21) občasně popíjím alkohol v množství větším než velkém. Začalo to s nástupem do prvního ročníku gymnázia, kde jak bych řekl a zcela upřímně, jsem potkal ty nejlepší a nejvěrnější přátele za celý svůj život. Pitka střídala pitku a nebylo vyjímkou, že sme denně seděli po škole nějaké ty dvě hodiny až tři hodiny na pivem. Takto to pokračovalo až do třetího ročníku, kdy sem byl kvůli neustálým absencím vyloučen ze školy (18 let). Musím podotknout že alkohol v tom jistě měl svou roli, ale né tu hlavní...řekl bych, že mě spíše obecně pohltil lajdácký styl života, a špatně sem si seřadil priority (zábava s přáteli...x...povinnosti). V té době jsem jistojistě (a snad ani teď) nebyl závislý na alkoholu, tedy po té fyzické stránce. Ještě se mi nikdy nestalo, že bych nevydržel nepít. Když prostě měsíc není příležitost do hospody nejdu. Když je příležitost třikrát týdně, jdu třikrát týdně. Poté jsem se, dá se říci uklidnil a nastoupil studium na jedné nejmenované soukromé škole, kde letos maturuji a řekl bych že bez větších problémů. Co mi ale přetrvalo, je prostě jakási neschopnost odolat čemukoli, co se příčí a znemožňuje mi plnit své povidnosti. Zátáhnout školu kvůli hospodě? Kdykoli. Zatáhnout školu kvůli kinu? Kdykoli. Zatáhnout školu kvůli nudě? Kdykoli. Do hospody teď chodím po domluvě s přáteli (hlavně kvůli maturitě) jen jednou týdně, ale i zde se projevuje moje neschopnost cokoli plnit a ovládat se. Vždy je scénář téměř stejný. Jdeme na DVĚ piva a já se ze školy vracím ve dvě hodiny ráno, zlitý pod obraz k nepoznání a s velice dobrým pocitem...jednou týdně, ale pokaždé stejně. Neozvu se rodině, neberu telefon, zbytečně utrácím peníze, dělám s kamarády věci, kteréé bych za střízliva nedělal. Každý pátek. Myslíte že za moje v uvozovkách problémy může alkohol, nebo je zde nějaký jiný faktor - nějaký syndrom nenapravitelného lajdáka?

Odpověděl:
Zdravím, je srozumitelné, že popisujete svět v extrémech, je Vám téměř 21 let, stále ještě "dospíváte". Zřejmě bydlíte u rodičů a dostáváte od nich kapesné, školné, ošacení, stravu, bydlení, atd. alespoň to jsem vydedukovala z Vaší výpovědi - když pitka střídá pitku a občas školu, již se tam asi čas na práci či brigádu nenajde. Víte, nechci moralizovat, ale je patrné, že Vám chybí nějaké ty sociální návyky - zodpovědnost a tak podobně. Pak je jednoduché se takto chovat. Je na Vás, jakým směrem se budete ubírat. Je dobré, že Vám rodiče dávají čas - můžete studovat atd. Ve chvíli, kdy začnete za svůj život přebírat vlastní zodpovědnost, se třeba i Váš postoj změní, koneckonců je na Vás, jakým směrem se chcete ubírat a co chcete v životě dělat. Možností máte bezpočet. Nezdravý postoj k alkoholu jistě máte - pití kdykoli je k tomu příležitost, opíjení se, atp. Závislost na alkoholu se ale vyvíjí většinou dlouhodobě, nicméně kdybyste chtěl kontakt na nějakého odborníka, mohu Vám poslat kontakt. V Praze se tomuto tématu dlouhodobě věnují např. U Apolináře nebo v léčebně v Bohnicích. Myslím si ale, že by bylo příliš jednoduché se schovat za nějakou "diagnózu" - alkoholismus nebo nějaký syndrom. Pěkné svátky a ať se Vám daří, věřím, že máte vůli vše dobře vyřešit.