Nešťastná vedoucí...
Dobrý den, můj podřízený mi právě přiznal závislost na heroinu (aplikuje kouřením). Samozřejmě je to důvod k okamžitému rozvázání pracovního poměru. Je mi ale jasné, že by skončil špatně, kdybych to udělala. Vzhledem k tomu, že je ze slušné rodiny (je to mladý 25letý hoch) a nemá kamarády z tohoto prostředí, myslím se, že by mohl zvládnout týdenní detox s následnou ambulantní péčí. On sám by to takto chtěl, problém je ten, že prý nelze nastoupit do nějakého zařízení podle předem zamluvené rezervace tak, aby se dalo zajistit zastoupení v práci za jeho nepřítomnosti. Prosím, poraďte mi ústav, kde je možná taková domluva - je jedno, ve kterém regionu. Mnohokrát Vám děkuji, Marie

Odpověděl:
Dobrý den, z vašeho dotazu je patrné, že vám na podřízeném záleží a nechcete ho hned "odepsat", což je jistě od zaměstnavatele vstřícný postoj, který zasluhuje ocenění. Heroin je, co se týče klasifikace, tzv. tvrdá droga s vysokou mírou rizika, je ve stejné skupině "tvrdosti" jako např. toluen. Vzniká na něm silná psychická i fyzická závislost, míra tolerance rychle stoupá. Proto úplně nerozumím, proč si myslíte, že týdenní detox s následnou ambulantní péčí bude dostatečná léčba. Samozřejmě netuším další důležité souvislosti (např. jak dlouho dotyčný bere, jak často, atd.), proto ani nemohu zodpovědně říci, jakou vhodnou léčbu vybrat. Možná by pro začátek bylo dobré, kdyby začal navštěvovat nějaké ambulantní zařízení (buď AT poradnu nebo nějaké nízkoprahové centrum), kde by svou situaci začal řešit s odborníky. Tam mu poradí případně i s tím, aby výběr léčby odpovídal jeho potřebám a situaci. Mohou mu tam dát i doporučení do léčby. Když napíšete region, mohu Vám poskytnout adresy ve Vaší blízkosti. Ještě Vás chci podpořit v tom, že nemusíte přebírat zodpovědnost za to, jak Váš podřízený dopadne (jestli špatně nebo dobře). Je skvělé, že mu chcete pomoci, konečná zodpovědnost se sebou něco dělat je ale na něm (a případně nést i další konsekvence - např. ztráta zaměstnání, sociální propad, apod.).