SUBUTEX A KOJENEC
OESCHI
DOTYČNÁ SE LÉČÍ SUBUTEXEM. BERE 2MG DENNĚ. CELÉ TĚHOTENSTVÍ. JAK DLOUHO BUDE TRVAT DĚŤÁTKU AŽ SE NARODÍ, NEŽ PŘESTANE MÍT ABSTINENČNÍ PŘÍZNAKY ? JAK SE PROJEVUJÍ ? MŮŽE KOJIT ? DÍK ZA RADU

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Užívání Subutexu (účinná látka buprenorfin) by neměla způsobit žádné závažné obtíže, navíc v takto nízkých dávkách. Předpokládám, že dotyčná Subutex užívá v rámci substituční léčby, nikoli "na divoko" z černého trhu a že ho užívá sublingválně (podání tablety pod jazyk) a nikoli injekčně. Pokud by to bylo užívání Subutexu mimo substituční léčbu, tak tam hrozí určitá rizika, především při nitrožilním užívání. Kopíruji Vám část textu z bulletinu Zaostřeno na drogy, jehož jedno čílo v minulém roce bylo věnováno návykovým látkám v těhotenství, kde najdete některé informace (celé číslo je na www.drogy-info.cz v sekci publikace / Zaostřenona drogy): "Buprenorfin není prokazatelně embryotoxický ani teratogenní (nezpůsobuje poškození plodu). Do mateřského mléka přechází jen v malých koncentracích a jeho obsah v mateřském mléce nevede k odmítání mléka. Nebyly zjištěny žádné přesvědčivé údaje, které by prokazovaly mutagenitu či jiné genetické riziko či kancerogenitu. Novorozenecký abstinenční syndrom je popisován jako mírný a rychle odeznívající. Nastupuje druhý den života." Z výše uvedeného vyplývá, že kojení by neměl být problém ani při užívání Subutexu (i když by bylo potřeba vše nejprve konzultovat s lékařem). Abstinenční příznaky u miminka se projeví pravděpodobně podrážděností, plačtivostí, zvýšenou teplotou. Svalové křeče nebo výrazné bolesti se u miminka po odnětí buprenorfinu neprojeví. Bude se jednat nejspíš o dva až tři dny, pak by se stav měl upravit. Matce miminka by bylo vhodné doporučit setrvat v substituční léčbě, případně existují i programy pro matky s dětmi, kde by mohla nastoupit do abstinenční léčby (např. terapeutická komunita Karlov, o. s. SANANIM, www.sananim.cz, kde mohou léčbu absolvovat matky-uživatelky drog i spolu se svými dětmi). Přeji hodně štěstí a pokud byste potřeboval/a nějaké bližší informace, tak napište.