co mam robit
jtfifi
dcera 19 rokov,po rozchode s chlapcom zacala v nejakej partii s marihuanou,ked som to zbadal uz je asi pozde,lebo som sa dozvedel ,ze brala aj pervitin,bola krasna ,ale teraz nevyzera dobre.neviem jej pomoct,lebo nechce spolupracovat,mali sme sa velmi radi ,teraz co slubi ,nedodrzi,zbadali sme ze aj zacala klamat,skusal som to pekne s nou, ze jej pomozeme vo vsetkom,podrzime ju ked bude tazko,aj dostala par faciek,place cela rodina nevieme ako dalej ,lebo nechce ist na vysetrenie,alebo liecbu.nici sa pred nasimi ocami.strasne ju mam rad.pomozte poradit

Odpověděl:
Dobrý den, určitě je pro vás, jako rodiče, velice těžké vidět, jak se vaše dcera ničí, bere drogy, navíc vám lže, je nespolehlivá...Máte ji pochopitelně nesmírně rádi a chtěli byste jí pomoci. Vaše dcera je však dospělá a těžko jí můžete vnutit pomoc proti její vůli. Asi bych na to zkusila jít nejdříve trochu z jiné strany - tedy pokud s vámi dcera bydlí. Nesnažila bych se řešit stále dokola její užívání drog, postavila bych to spíše prakticky a to tak, že jestli si chce žít svůj dospělý život podle svého, samozřejmě může, ale vy máte právo vyžadovat v rámci společného soužití dodržování předem daných pravidel. Což např. v případě, že pracuje, znamená, že se bude finančně podílet na nákladech na domácnost, pokud studuje, bude mít přiměřené studijní výsledky a na své nadstandardní potřeby si přivydělá na brigádách, bude pomáhat s prací okolo domácnosti a respektovat další dohody (např. že o sobě dá vědět, když doma delší dobu nebude nebo naopak když bude chtít mít doma na delší dobu přátele atd...) Víte, ono nadužívání drog (teď nemyslím jednorázové experimentování) se zodpovědným a samostatným životem zpravidla nejde moc dohromady. A to, že dotyčný zjistí, že není schopen v běžném fungování obstát a kvůli drogám ho pronásledují praktické průšvihy (např. vyhazov ze školy/práce, ztráta zázemí a opory v rodině, zdravotní a právní potíže, atd...), bývají věci, které ho nakonec motivují k tomu, aby svůj drogový problém chtěl sám nějak řešit. Ta výše zmiňovaná pravidla pro fungování v rámci rodiny je důležité předem společně jasně vymezit a také dohodnout případné sankce, za jejich nedodržování. Rozhodně by to však nemělo proběhnout v nějakém konfrontačním duchu a jako vyhrožování a vydírání. Měla by to být skutečně jasná oboustranná dohoda. Nebývá to úplně jednoduché a možná pro vás, jako rodiče, by bylo rozumné zajít se o tom nejdříve poradit s někým nestranným. Nevím, odkud jste, v ČR však řada odborníků poskytuje poradenství a pomoc rodinám závislých. Pokud nám ještě napíšete a uvedete dostupný region, zkusíme vám někoho doporučit. Efektivní řešení takovýchto problémů bohužel přesahuje možnosti internetového poradenství. Přeji hodně štěstí a sil a držím palce. PS: Má odpověď vycházela z předpokladu, že vaše dcera s vámi bydlí. Pokud tomu tak není a žije již samostatně, obávám se, že vaše možnosti intervence jsou mnohem omezenější. V takovém případě je zodpovědnost za důsledky jejího chování a vlastní budoucnost už jen na ní.