Hulení vs rodiče
Weruskkaa
Už rok denně hulím (16). Nehulím do stavů, kdy o sobě nevím, nehulím ani proto, abych byla nějak in. Spíš jen tak s kamarády při pokecu, nikdy žádné průsery, prostě jen tak do pohodičky.., což si myslím, že nikomu neubližuje, jestliže je to v určitých mezích... Včera na to přišli rodiče. Očividně k tomu vztah pozitivní ani neutrální nemají, okamžitě mi zakázali chodit ven, kontrolují mě a z pokoje mi prakticky udělali vězení. Ne, takhle sem to vážně nikdy nechtěla. Přemýšlim o tom, že nejraději utéct, někam se schovat a zapomenout. Všechno co se tu doma děje mě psychicky vysává, vážně mi to ubližuje, když to berou tímto způsobem! Nezkusili mě poslouchat, nevím, jak mám marihuanu v mezích obhájit, že mi relativně ani neubližuje. Vždyť jsem pořád stejná, nezměnila jsem se, známky se mi nezhoršili. Prostě jen jdu ven a s kámoši si dám brko. Nic víc, nic míň! Chci to doma uklidnit, ukázat že to není jen o tom špatném :( Proboha, prosím, poraďte mi co mám dělat!! (matka mě včera chtěla poslat na léčení, otec mi dneska řekl, že mě vyzvedne ve škole..pravděpobobně proto, abych si nestihla zakouřit). Prosím, jsem vážně zoufalá :(

Odpověděl:
Zdravím, v některý bodech s Vámi souhlasím. Cannabinoidy (marihuana, hašiš, atd.) mají opravdu relativně malou míru rizika, proto je klasifikovaná jako tzv. měkká droga. Nicméně denní užívání míru rizika zvětšuje, samozřejmě vždy záleží na velikosti a kvalitě dávky. Dlouhodobé užívání cannabinoidů vede k charakteristickým změnám. Uživatelé se vyznačují typickou pomalostí, hloubavým se zabýváním detaily a poruchami krátkodobé paměti. Dlouhodobé užívání dále vede k poměrně typickým poruchám paměti a ztrátě motivace k běžným aktivitám. U zvláště predisponovaných jedinců může užití THC vyjímečně nastartovat také různé psychické obtíže (např. úzkostné či depresivní stavy ap.), k jejichž zvládnutí bývá někdy třeba vyhledat péči psychiatra. Také Vás chápu v tom, že se necítíte dobře s restriktivním postojem rodičů. Zní to, že je pro Vaši rodinu těžké na toto téma najít prostor, kde by se dalo otevřeně komunikovat. Proto bych Vám doporučila navrhnout rodičům, abyste celá rodina vyrazila do nějaké poradny pro rodiče, kde by bylo možné o tomto tématu hovořit společně s odborníky. V Praze je to např. Poradna pro rodiče (Café Therapy, Školská 30, 110 00 Praha 1, Telefon: +420 739 268 527, +420 284 824 234). Nejste-li z Prahy, mohu Vám napsat kontakty na bližší zařízení. Další věc je, že je Vám 16 let, bydlíte ve společné domácnosti, rodiče za Vás zodpovídají, jistě o Vás mají také strach. Cannabinoidy jsou často brány jako tzv. iniciační drogy (jejich užívání po čase uživateli nestačí a přechází na drogy s razantnějším efektem), ale rozhodně to není pravidlo, navíc, iniciační droga je spíše alkohol, ale ten je legální a přijatelný pro většinu společnosti. I to je třeba důvod, proč o Vás rodiče mají strach. Na závěr ještě poznámka - útěk rozhodně není řešení. Ať se Vám daří!