kokain
Sofia
Dobrý deň, včera som sa dozvedela,že můj manžel pravidelne užíva kokain a to už cez rok,skoro denne.po prvé to užil pre 7 rokmi,ale posledný rok to užíval pravidelne.Ja som nepozorovala žiadne zmeny nálad,nič som netušila a ani nemám skúsenosti v tejto oblasti a tak neviem,či je závislý a ak je akomu mám pomůcť.Manžel má nemocné záda - bechterev - a odvoláva sa na svoju nemoc,že užíva kokaín ,ktorý mu tlmí bolesť.Som zmatená a neviem si rady,neviem kam sa obrátiť ,ako postupovať.Boli sme na dovolenke,kde určite možnosť dostať sa k droge nemal a nemala som pocit,že by nebol v svojej koži,ale netuším ako táto droga funguje a aká silná mlže byť na ňu závisloť.Ako to spoznať.Veľmi pekne vám ďakujem za pomoc.Prajem pekný deň

Odpověděl:
Dobrý den, více informací o kokainu a závislosti na něm si můžete přečíst např. na těchto stránkách v rubrice Stimulační látky - kokain. Pokud manžel užívá sedm let, z toho poslední rok téměř denně, dá se předpokládat, že se u něj již psychická závislost rozvinula. (Na kokain nevzniká fyzická závislost a jeho vysazení tedy neprovází žádné výrazné fyzické abstinenční příznaky jako např. vysazení heroinu nebo alkoholu). Manželova zdůvodnění, že kokain užívá kvůli utlumení bolesti, bych v tomto případě brala spíše jako alibismus. (Bolesti lze efektivně tlumit legálními léky nebo i jinými formami terapie). Nevím, jak manžel na svůj problém s kokainem nahlíží a zda ho chce nějak řešit, také nepíšete, jaké další negativní dopady má jeho užívání na váš vztah. Trochu bych se například obávala možných finančních problémů, kokain není levná droga a téměř denní užívání se dost prodraží. A to nemluvím o dalších možných dopadech v oblasti zdravotní, sociální, vztahové. Pokud by manžel byl ochoten k nějaké změně a tomu, svůj problém s kokainem řešit, snažila bych se ho být vámi nasměrovat na odbornou pomoc. Je však možné, že vám řekne, že on problém nemá a v tom případě by bylo dobré si zvážit, nakolik mu kokain budete tolerovat a co je pro vás ve vztahu ještě únosné a co už ne. Možná by vám pomohlo, zajít si o celém problému popovídat za odborníky osobně. Získala byste na situaci lepší náhled a ujasnila si jak dále postupovat. Přeji hodně štěstí a sil.