Jak pomoct alkoholikovi
Ze.Mlejna
Dobrý den, mám kamaráda, kterého znám už opravdu dlouho, asi od puberty... Dříve jsme se vídali často, začal kouřit marihuanu a každý jsme si našel jiné kamarády a postupně jsme se přstali vídat až jsme se skoro 4 roky neviděli,za tu dobu postupně vyzkoušel i další návykové látky jako LSD, pervitin a možná ještě spoustu dalších. Postupně přecházel od jedné závislosti k další a niní je to alkohol. Před nedávnem jsme se potkali a zase se vídáme a já bych mu velice ráda nějak pomohla. On sám ví, že má s alkoholem problém, pije asi tři roky a opravdu musel být každý den opitý, jinak si nepřipadal dobře, i do většiny svých zaměstnání chodil opilí každý den. Teď zkoušel nepít a vydržel to asi čtrnáct dní a pije znovu. Nevím jestli tolik jako předtím, ale pije. Stýká se jen s lidmi, kteří pijí úplně stejně jako on, takže tam se od toho těžko odprostí, ale jsou to pro něho jediní kamarádi. Když je se mnou, tak nepije, nevím jestli tajně netrpí, ale vydrží to. Vyrůstal v rodině, kde neměl moc velké zázemí a rodiče jsou oba alkoholici a vždycky byl za někoho, kdo nic nedokáže a nic neumí a sám říká, že takhle prostě řeší svoje problémy. Já si o něm myslím, že je ve skutečnosti docela chytrý a potřebuje pouze trošičku postrčit správným směrem a najít nějaký cíl.Myslela jsem, že mu třeba pomůže být s jinými lidmi, kteří nepotřebují pít proto aby se bavili nebo řešili svoje problémy.Snažila jsem se s ním mluvit a najít něco na co by se mohl zaměřit, ale zjistila jsem, že on nemá žádný cíl, nic co by si hodně přál a tudíž ani důvod. Nevím jak dál, nemůžu s ním být pořád a nevím jak ho přesvědčit, že je škoda aby 22 letý kluk ztrácel život v hospodě ve stavech kdy o sobě neví. Do poradny jít nechce, prý to zvládne sám, jenže to není asi jednoduché. Slíbil mi, že o tom všem bude přemýšlet, ale nevím. Chtěla bych jen vědět, je nějaká možnost jak takovému člověku pomoct?

Odpověděl:
Zdravím, musím uznat, dle toho, co píšete, že jste pro svého kamaráda udělala hodně. A vlastně jste i narazila na úskalí úspěšné léčby závislosti, která směřuje k dlouhodobé abstinenci. Je to totiž tak, jak píšete. Když někdo nemá žádný cíl, když někdo nemá sílu ke změně, když někdo nemá důvod, to jsou všechno stavy, které člověka mohou v rizikovém chování podporovat. Motivace je v léčbě závislosti klíčový pojem. Je řada odborníků, kteří se právě věnují tomuto tématu, aby ve spolupráci s klientem odkrývali individuální možnosti motivace a motivaci klienta podporovali. Člověk ve svých 22 letech je již dospělý jedinec, který za své jednání nese veškeré následky. Je to spíše na Vašem kamarádovi, to on musí alespoň trošičku si chtít pomoci, alespoň začít přemýšlet o možnosti změny, být ochoten navštívit odborníka. Možností, kde začít problém s alkoholem řešit, je více: Jednou z nich jsou AT poradny, což jsou ambulantní psychiatrická zařízení, která se zaměřují na alkoholové a drogové závislosti. Jsou to lékařská zařízení, takže Váš přítel přijde do kontaktu s lékaři, kteří informace o svých klientech nesdělují a ani dle zákona bez souhlasu klienta nikomu dalšímu sdělovat nemohou. Jejich seznam si můžete otevřít např. na stránkách www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. Dále jsou to AA - Anonymní alkoholici - svépomocná skupina - http://www.sweb.cz/aacesko/adresy.html#adr_praha Také je možné navštívit ve Vašem městě Kontaktní centrum, to je zařízení věnující se hlavně ale nealkoholovým závislostem, mohu Vám vypsat kontakty.