Tak jsem alkoholik, nebo ne ?
Neználek
Dobrý den, mám následující "problém": je mi 30 let a piji asi od patnácti.Samozřejmě zpočátku piánko, které se zvrhlo v de facto denní pítí piva.Asi 6-9 kousků, převážně jedenáctek.Vždy jen v hospodě, doma by mě to ani nenapadlo.Vždycky jsem si, napříč všem zde uvedeným zvyklostem říkal, že JSEM alkoholik.Nikdy jsem netajil, že piji a ani jsem nemusel, každému je to fuk.I po těch pivech to na mě nikdo nepozná, ale jak jsem psal, netajím to.Navíc jsem svobodný, takže nikomu neubližuji. Přesto jsem se rozhodl, spíše však dle čtení na těchto stránkách, že přestanu (budoucí zdr. stav apod.) A k tomu směřuje můj dotaz.Když jsem nad tím přemýšlel v hospodě, přišla mi šílená představa, že už se nikdy nenapiji.Ale stejně-přestal jsem.Není to mnoho dnů (cca 14), ale i tak, nepotí se mi ruce, neklepu se, nemám absťák, jsem naprosto v poho.Je to normální ? Nebo mám čekat něco šíleného třeba po měsíci ? Chci si dát tak rok oraz od piva a poté se chci rozhodnout, co dál, protože si říkám, že snad ani nemohu být alkoholik.......anebo je možnost, že i přes tu svou kariéru jsem se závislým nestal ?? Děkuji za odpověď. P.S. Není vlastně podstatné, co napíšete, můj názor s tím rokem to nezmění, ale moc by mě zajímala už konečně PRAVDA a ne nesmysly např. od Nešpora že každý, kdo jen pomyslí na alkohol, je závislý.Jen pravdu a nic než pravdu :))

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co píšete, by Vaše zkušenost s alkoholem byla asi zařazená do kolonky a diagnózy "škodlivé užívání" (F11.1), což je takový předstupeň závislosti. Vzhledem k tomu, že nepociťujete fyzické abstinenční příznaky po vysazení, nepijete doma, a předpokládám, že pití zásadně neovlivňuje Váš pracovní život (např. že by Vás vyhodili z práce kvůli alkoholu). Abstinenční příznaky, pokud by měly nastat, tak by nastaly hned. Určitě se nemusíte obávat, že by dorazily zpětně po měsíci. Pokud jste v pohodě a nepřemýšlíte nad tím, že byste si dal alkohol každých pět minut, tak se pravděpodobně o závislost skutečně nejedná. Což neznamená, že v průběhu těch let, co jste pravidelně popíjel, nemohly vzniknout jiné potíže (obvykle to bývá poškození jater, které se ale zpravidla při abstinenci výrazně zlepší). Myslím, že Vaše rozhodnutí nepít delší dobu a pak se rozhodnout, jak to chcete mít, je velice moudré. Nejspíš se Vám otevřou i jiné možnosti a příležitosti k trávení volného času než vysedávání v hospodě a třeba Vám to pomůže, abyste v životě našel více spokojenosti. Přeji hodně štěstí a držím palce.