xxx
Dobrý den,chtěla bych poradit. Mám ve svém okolí kluka, který je hodné závilslý na alkoholu, kouří a občas i nejen cigarety. Občas se objeví i závislost na automatech, je schopen naházet třeba 6000 do bedny i když nemá na útratu v hospodě. Největší problém je ten, že se pomočuje při spánku a ráno to vůbec neví. Jak mu pomoci. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o svého kamaráda starost. Nicméně k tomu, aby se situace změnila, je nutné, aby on sám o to stál. Pokud on sám nemá pocit, že by měl problém a nechce nic měnit, tak je obtížné, ne-li nemožné, s tím něco udělat. Můžete mu říct, že o něj máte obavy a že mu můžete nabídnout pomoc, pokud by o to stál. Kdyby projevil zájem, tak mu navrhnout nějaký program na volný čas, který není spojený s alkoholem a trávou, můžete mu doporučit, aby napsal do naší poradny nebo aby navštívil někoho z odborníků osobně. V takovém případě mi napište, odkud kamarád je a kolik je mu let, a já bych mohla doporučit nějaké zařízení či kolegy, na které by se mohl obrátit. Pokud by tam chtěl jít, můžete mu pomoci tím, že ho tam třeba doprovodíte. Pokud ovšem Vaši pomoc odmítne s tím, že on se cítí v pohodě a nic nepotřebuje, tak s tím nejspíš nehnete. Je mi líto. Nevím, v jakém jste vztahu s dotyčným, pokud s ním jste v partnerském svazku, tak je samozřejmě větší šance, že by se Vám mohlo podařit ho nějak ovlivnit. Pokud je to pouze kamarád, tak se dá nejspíš ovlivnit z Vaší strany méně. Pokud mi napíšete víc podrobností, možná bychom mohli vymyslet i nějaké konkrétnější řešení.