chci pomoct
puma
Dobrý den, mám na Vás velkou prosbu. Mám kamaráda a ten má sestru, je jí 21 let a je na drogách už 3 roky. Poslední dobou, ale už došla kamarádovi trpělivost, maminka sestárla o 10let, sestra krade doma peníze ( jde o větší částky 20 000,-Kč )a je zavislá i na automatech. Už jednou napsala dopis na rozloučenou. Léčit se nechce je prý normální. Je možnost ji dostat na lečení ikdyž sama nechce. můžete mi prosím poradit? Děkuji moc

Odpověděl:
Dobrý den, situace, kterou popisujete, musí být pro Vašeho kamaráda i celou jeho rodinu velmi náročná. Hraní automatů, závažné domácí krádeže, konflikty s rodinou, možná suicidální tendence, toto vše jsou příznaky, které s 3 roky užívání drog ukazují na nezdravý vývoj závislosti. K potvrzení tohoto závěru by bylo ovšem třeba nejprve se slečnou pracovat v nějaké adiktologické službě (zařízení zaměřené na uživatele drog). A to je hlavní doporučení, které pro Vás mám: co nejefektivněji doporučit oné slečně, aby šla do kontaktu s nějakým odborníkem, na začátku stojí vždy nízkoprahové programy (tzv. terénní programy, nebo kontaktní centra - "káčka"), kde by mohla svou situaci začít probírat a třeba i řešit. Nevím odkud jste, napíšete-li mi alespoň kraj, mohu Vám doporučit nějaká zařízení ve Vašem okolí. První krok je o situaci začít hovořit, nemusí hned nastoupit do léčby, i když by to zřejmě bylo doporučeníhodné. Bohužel, pokud sama nechce, je těžké ji k pobytové léčbě donutit, snad bude jednodušší ji přesvědčit, aby začala chodit do káčka. Další důležitá věc je, že maminka kamaráda rozhodně nemusí tolerovat krádeže a podobné věci doma. Slečně je 21 let a není přeci automatické, že bydlí doma, dostává stravu, má čisté oblečení, atd. Tedy, pokud tomu tak v tomto případě je. Pro řadu lidí je jednodušší užívat drogy, když navíc využívají péče rodičů, pro které je situace náročná a neefektivně, ale s nejlepším úmyslem, se snaží svému potomkovi pomoci materiálním zajištěním. Pro uvědomění si těchto souvislostí by bylo přínosné, aby i kamarád a jeho matka navštívili nějakou poradnu pro rodiny drogově závislých. I na takovéto zařízení Vám mohu poslat kontakt.