Lenka
Dobrý den, užívám pervitin "nosem" přibližně jednou za týden nebo za dva týdny. Poslední 2 roky se marně snažím vyřešit problém, který u mě vzniká krátce po užití drogy a je to čím dál horší. Projevuje se to nejprve tím, že mi připadá jakoby mě každý pomlouval, smál se mi do očí. Pak ale přijdou pocity, že to dělají proto, že mi strašně smrdí z úst a že jsem jim odporná. Vždy se zeptám partnera a ten mi vždy odpoví stejně, že je vše v pořádku a že se mi to jen zdá, to samé rodiče. Jenže já tomu v té situaci nevěřím, protože to už po pár hodinách "cítím taky" a ještě jsem pak proti němu. Přestávám komunikovat s lidmi. Sedím zavřená doma nebo v autě,mám strach vyjít ven,do obchodu nebo jen před dům, protože si myslím, že to hned každý cítí, že se na mě každý dívá jako na nějakou "špínu" je mi hrozně trapně a přestávám se orientovat v rozhovorech. Nedokážu si věty spojit do souvislostí a když už něco pochopím, tak úplně naopak než to bylo myšleno.Nakonec se začnu chovat úplně nepřirozeně, nedokážu říct souvislou větu, mluvím potichu nebo neodpovídám, nemám sebevědomí,nedokážu se bránit, jsem zmatená, třesou se mi ruce, sedím pořád ve stejné poloze a tělo mám v křeči, ale to si uvědomím až po pár hodinách. Po vyspání se někdy projevuje částečná ztráta paměti. Chtěla bych vědět o co se přesně jedná a jestli se tento problém dá vyřešit tak abych se zase za této droze bavila a né trpěla.

Odpověděl:
Zdravím, nevím, zda Vás to uklidní, spíše Vás chci motivovat ke změně, ale podobné potíže popisuje řada dlouhodobých uživatelů pervitinu. Všechny tyto obtíže patří do rizik užívání stimulačních drog. Dlouhodobé užívání totiž je často provázeno tzv. toxickou psychozou. Hlavní rysy toxických psychóz jsou: Zřetelné paranoidní domněnky, že klientovi chce někdo ublížit. Zřetelná změna nálady. Zrakové, sluchové a taktilní (hmatové) halucinace. Zde ještě přidávám popis stavu při dlouhodobém užívání: Jako následek chronického užívání mohou vznikat organické mozkové psychosyndromy doprovázené demencí (asi u 10 % zemřelých byly nalezeny změny na mozku). Závislý je neklidný, pociťuje napětí, úzkost, předrážděnost, poruchy spánku, halucinace, zmatenost, panikaření, nevolnost, zvracení, sucho v ústech a sebevražedné tendence. Při dlouhodobém užívání se dostavuje celková sešlost, třes, bolesti u srdce a bolesti kloubů, zvýšení šlachových a okosticových reflexů a objevují se široké nereagující zorničky. Dle Vašeho popisu to vypadá, že Vám droga spíše bere, než že by dávala. Sama píšete, že spíše trpíte, než že se bavíte. Určitě by stálo za to, kdybyste o své situaci s někým (nejlépe s odborníkem) hovořila. Nepředstavujte si, prosím, že Vás někdo bude odsuzovat, udávat na policii, či "cpát" do léčby. Existují nízkoprahové programy, kde můžete komunikovat anonymně a pracovníci Vás budou respektovat takovou, jaká jste. Jste-li z Prahy, využijte následujícího kontaktu, jinak, chcete-li, mi dejte vědět, v jakém městě bydlíte, a já Vám napíšu kontakt na zařízení ve Vaší blízkosti. Kontaktní centrum SANANIM - Osadní 2, 170 00 Praha 7, Telefon: +420 283 872 186 Přeji hodně sil!