Marihuana
Elleanor
Můj partner, ačkoliv byl vždy silně proti, začal před dvěma lety kouřit marihuanu a hašiš. Začínal příležitostně, ale nakonec z toho vznikl zvyk a dnes vykouří kolem 3-6 jointů denně. Kompletně se změnil, neprojevuje zájem prakticky o nic kromě svých hulících kamarádů a takových věcí jako hra na PC či playstationu, podniká, ale poslední dobou to vypadá spíš jako by chtěl svou firmu sám pohřbít, nikdy není schopný vyřešit jakýkoliv problém, třeba i malichernost...Není schopen zpracovat jednoduché informace, které mu říkám (např. chci aby koupil máslo a on přinese toastový chleba), nepamatuje si věci, které jsem mu řekla před 5min. Je schopný se kvůli maličkosti tak rozčílit, že připomíná psychopata, mlátí do zdí, rozbíjí věci, je schopný mě i chytit pod krkem. Máme ročního syna a přítel o něj nejeví prakticky zájem, resp. říká, že se mu věnuje, ale není to pravda, je schopný si vsugerovat prakticky cokoliv. Náš život se teď zmítá v neustálých lžích, nikdy nesplněných slibech, hádkách, jeho mizení z domova a navíc téměř existenčním problémům. Kašle na práci a eště mi doma "krade" peníze připravené na nájem a nutné nákupy, aby mohl pozvat kamarády na pivo a absolutně ho nezajímá, z čeho koupím plínky či co budeme jíst. Už jsem z toho naprosto zoufalá. Nevím, co dělat, snažím se s ním mluvit, ale nechce poslouchat, žádná diplomacie ani taktika nefunguje, nejde to ani po dobrým ani po zlým. Zdá se mi, jako by nyní neměl ani srdce ani mozek, přinejmenší ani jedno nepoužívá. Zdá se mi, jako by k němu mé prosby ani výhružky vůbec nedorazily.Je něco, co bych mohla udělat, abych ho přesvědčila, aby přestal? Dávala jsem mu k přečtení různé články o účincích marihuany, ale stále tvrdí, že je to stejné jako dát si denně jedno pivo. Vůbec si neuvědomuje, jak se změnil, ani co způsobuje lidem ve svém okolí. Jak mu mát otevřít oči? Vrátí se věci do normálu, pokud by s trávou skoncoval? Bude ještě někdy jako dřív? Chci mu pomoci a stát při něm, ale mám obavu, že je momentálně pro mě a hlavně pro syna spíš hrozbou....

Odpověděl:
Dobrý den, chápu Vaše obavy, denní kouření THC způsobuje podobné problémy, jaké popisujete u svého partnera. Dlouhodobé užívání vede k poměrně typickým poruchám paměti a ztrátě motivace k běžným aktivitám. To, že to Váš partner vůbec neregistruje, dělá situaci ještě komplikovanější. Chci Vás ale rozhodně podpořit v tom, abyste netolerovala chování partnera. Popisujete, že Vás např. chytí pod krkem, to již je domácí násilí a Vy byste se měla bránit. Domácímu násilí se věnuje např. Bílý kruh bezpečí http://www.bkb.cz/index.php (nonstop linka 257 317 110). Opravdu to zní, že partner je pro Vás a Vašeho syna již nějakou dobu především hrozba než podpora. Rozhodně bych doporučila navštívit nějakou poradnu pracující v rodinné terapií. V Praze se můžete např. objednat do Poradny pro rodiče (Café Therapy, Školská 30, 110 00 Praha 1, Telefon: +420 739 268 527, +420 284 824 234). Můžete přijít sama nebo s partnerem, ale podle toho, jak to popisujete, nebude jednoduché ho k návštěvě přesvědčit. Služba je bezplatná a Vy získáte další důležité informace, jak dále postupovat. Nejste-li z Prahy, mohu Vám napsat kontakt na bližší zařízení.