Pauli.xxx
Přítel byl nedávno závislý na drogách typu extáze,trip atd.Následkem téhle závislosti mu odcházejí játra i ledviny.Když je se mnou tak vím že je čistý.Pracuji v baru a přítel mne často navštěvuje.Nedávno si jej odchytl jeden z hostů bohužel jeden z mých známých.Od přítele jsem se dozvěděla,že se spolu bavili o drogách a nějaké mu nabídl.S přítelem jsme o tom dále nemluvili.Potřebuji poradit co mám dělat,nyní už vím že ten člověk je distributor v podmínce.Téměř každý den navštěvuje i přes zákaz bar.Bojím se že přítel do toho opět spadne.Nevím co mám dělat mám jít na policii a udat jej?Nechci způsobit příteli problémy,ale mám o něj strach prosím poraďte

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně právního hlediska vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr. Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Její odpověď vám přeposílám níže. Jinak bych vám doporučila s přítelem o problému otevřeně komunikovat. Chápu, že vás zneklidňuje, když přímo před vámi mu někdo nabízí drogy a s ohledem na jeho minulé problémy o něj máte obavy. Bohužel, pokud si přítel někdy bude chtít drogu vzít, nejspíš si ji i někde opatří a vy ho neuhlídáte ani tomu nezabráníte. Asi bych se zaměřila především na to, přítele v abstinenci podpořit a nabídnout mu pomoc, pokud bude mít pocit, že ji v nějaké formě potřebuje. A zde je vyjádření JUDr. Ing. Svatošové: "Pokud byste chtěla učinit trestní oznámení ohledně nabídky drog Vašemu příteli, byla by zřejmě rozhodující ochota právě Vašeho přítele toto dosvědčit. V opačném případě by nebylo pravděpodobné, že by byl skutek prokázán. Pokud se rozhodnete podat trestní oznámení, je nejvhodnější tak učinit písemně na adresu státního zastupitelství obvodu, ve kterém ke skutku došlo. Ani tímto ovšem nemusíte zabránit dané osobě drogy opět nabízet. Jelikož je ve zkušební době podmíněného odsouzení, lze také doporučit jej varovat před jakoukoli distribucí v baru a Vašemu příteli a ujistit, že každý takový skutek budete policii hlásit. Podobně lze sledovat i jeho možný prodej drog dalším osobám v baru a v případě zjištění této skutečnosti opět věc oznámit policii. Pokud přítel drogy užíval či užívá, ale nedistribuuje je, není za toto trestně odpovědný, problémy mu tedy oznámením trestného činu dealera nezpůsobíte. Za PPANO, Helena Svatošová"