Pert
Dobry den, mám 16-ti letou sestrenici, ktera trpi pocitem meněcennosti a snaží se na sebe strhávat pozornost (verdikt její psychložky), jenomže nedávno za mnou přisla s tím , že bere drogy.. tvrdí, že bere heoin a LSD, alepoň jedenkrát denně a že chce pomoc, když jsem jí chtěl vzít do centra tak mě skoro s brekem prosila ať toho nechám, že prestane.. víte tohle je situace kterou bych nerad podcenil.. chtel jsem se tedy zeptat jak se v tehle situaci necha zjistit jestli vubec neco bere? děkuji za odpověd

Odpověděl:
Zdravím, verdikt psycholožky je důležitý, ještě důležitější bude přijít na to, kterých témat se pocity méněcennosti Vaší sestřenice týkají. A proč na sebe strhává pozornost. Dospívající často na sebe poutají pozornost, může to souviset pouze s touto náročnou lidskou etapou - dospívání, a nebo se podvědomě třeba snaží upozornit na problém, který cítí, ale nedokáží ho vědomě popsat (např.: "rodiče si mě nevšímají, nechválí mě, tak budu zlobit, brát drogy, nebo to o sobě tvrdit, strhnu na sebe pozornost, nevadí, že je negativní, alespoň je nějaká ..."). Samozřejmě vůbec netvrdím, že to je případ Vaší sestřenice, řadu věcí jsem domyslela, abych mohla takto odpovědět, je to jen příklad toho, že řeči o drogách se třeba někdy můžou týkat i jiného tématu než jen drog. Kombinace heroin a LSD je však poněkud zvláštní. Je běžné, když je člověk fyzicky závislý, brát opiáty - heroin denně. Brát ovšem halucinogeny - LSD denně běžné není. Heroin je tvrdá droga, rychle na ní vzniká závislost. Na LSD fyzická závislost nevzniká, věršina uživatelů ji bere maximálně víkendově. Přijít na to, jak to skutečně je, bude zřejmě nejjednodušší v osobním kontaktu s nějakým odborníkem na toto téma (adiktolog, psycholog, atd.). Situaci v klidu probrat a získat náhled o co vlastně jde bude určitě přínosné. Napíšete-li mi z jakého jste města, mohu Vám napsat kontakty na blízká pracoviště. Můžete tam se sestřenicí zajít, nebo třeba sestřenice může situaci řešit i s onou psycholožkou.