odpověď na Vaši odpověď z 24.
kAPUTO
Děkuji moc za odpověď. Ano ráda bych s enechala testovat a nejen na žloutenku, chtěla jsem jít darovat plazmu, je za to i finanční odměna a dělají testy, (samozejmě po absenci) jenže se bojím že mi při tom budou praskat žíly, co myslíte to není asi moc chytrý nápad?NO takže jestli by to šlo, tak ty finance oželím, a to nemusím mít vyplněný lísteček od holek z Kacka?POkud ne tak je to fakt super a může to být na Kráovéhradecku nebo Pardubicku, pohybuju se v obou krajích. Také bych se ještě prosím Vás ráda zeptala, jak jste psala o těch infekčních nemocech, nejprve jsem se podívala do Vaši rubriky d. a nemoci a tam jsem o nich nic nenasla, tak jestli bych nemohla dostat odkaz na podrobnější informace, opravdu myslím, že něco není v pořádku, nebo jestli je to prost ejnom tim že beru, ale dřív jsem takové problémy neměla a žila jsem podstatne hur. Jsem moc ráda, že mohu po dlouhé době s někým na toto téma opět komunikovat, opravdu si toho vážím, vlastně doufám, že jednou budu dělat něco podbnýho

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud jde o to darování krve/plazmy, tak to bych neviděla jako dobrý nápad. Přestože Vám v rámci vyšetření udělají testy, je možné, že je některá z infekčních nemocí u Vás zatím v inkubační době a neobjeví se to v testech (po první dva měsíce od nákazy jsou testy obvykle negativní, tzn. že se testy nemoc nezjistí). Díky tomu byste mohla ohrozit budoucího příjemce. a proto jsou také explicitně z darování vyloučeni lidé, kteří mají/měli zkušenost s injekčním užíváním drog. V tuto chvíli bych viděla jako ideální, pokud byste navštívila kontaktní centrum buď v Hradci nebo v Pardubicích (viz kontakty níže), kde by Vám poradili, kam se obrátit ohledně testování (některá kontaktní centra dokonce sama testování anonymně a bezplatně provádí, takže je šance, že by Vám testy na HIV a hepatitidy mohli udělat přímo tam). Nevím, jak je to s doporučením k lékaři - můžete se zkusit objednat přímo (níže uvádím kontakty v Hradci) - ale myslím, že je lepší doporučení z kontaktního centra mít. Kromě toho by Vám v KC poradili ohledně "bezpečnějšího" injekčního užívání drog, abyste se pokud možno vyhnula jak nákaze infekční nemocí, tak dalším zdravotním problémům. To, že se necítíte dobře, může být způsobeno "jen" samotným užíváním drog, prostě Vám tělo dává najevo, že je drogami vyčerpané a nedělá mu to dobře. Může to mít také řadu jiných důvodů, které ale těžko mohu diagnostikovat takto přes internet. Na to je skutečně potřeba vyhledat odborníka osobně, s tím, že základní informace nebo případné ošetření by Vám mohli poskytnout i v KC. Ohledně informací o infekčních nemocech, nevím, jestli jste si klikla na rubriku správně. Jsou tam i podrubriky o jednotlivých nemocech (HIV/AIDS, hepatitidy), kde jsou poměrně podrobné informace. Pak Vám můžu nabídnout odkazy na weby, kde najdete také řadu informací, a to například www.aids-hiv.cz (Národní program boje proti AIDS v ČR) a www.cecko.cz (Informace o hepatitidě C). Zatím přeji hodně štěstí a zkuste zajít do toho káčka. Jak určitě víte, můžete tam přijít bez objednání a anonymně a řekla bych, že to v tomto případě za to stojí. Krom toho si tam může vyměnit jehly, abyste měla k dispozici vlastní sterilní náčiní a nemusela ho sdílet s přítelem. Dejte vědět, jak to dopadlo. Hradec Králové, Kontaktní centrum Laxus o.s. Pospíšilova tř. 698, Hradec Králové, 500 03 telefon: 495 513 977 Bc. Eva Krejcarová http://www.laxus.cz Pardubice, Kontaktní centrum Laxus, o.s. Po-Pá 10-18 Demokratické mládeže 2701, Pardubice, 532 03 telefon: 466 335 054 Mgr. Karolína Svítková http://www.laxus.cz Hradec Králové, Fakultní nemocnice, Poliklinika III, hepatologická ambulance Poliklinika, E. Beneše 1549, Hradec Králové, 500 12 telefon: 459 218 475 MUDr. Miroslava Volfová http://www.fnhk.cz Hradec Králové, AIDS Centrum, Fakultní nemocnice Sokolská 581, Hradec Králové, 500 05 telefon: 495 832 220, 495 833 212 Doc. MUDr. V. Dostál http://www.fnhk.cz P. S. O práci s drogově závislými bych být Vámi uvažovala až po několika letech abstinence od drog. V tuhle chvíli je potřeba, abyste pomohla nejprve sama sobě a to Vám zabere nějaký čas, než se dáte do kupy. To, že byste to mohla dělat, nevylučuji, ale za obvyklé se považuje, že bývalý uživatel drog tuto práci začne dělat až po min. 3 až 5 letech od léčby ze závislosti.