ukončení ústavní léčby
mia
Dobrý den,mýmu bratrovi byla soudně nařízená protitoxikomanická léčba. Chtěla jsem se zeptat, jestli může o ukončení léčby požádat sám a po jak dlouhé době a komu se žádost posílá, případně zda může požádat o přechod z ústavní na ambulatní léčbu. V léčebně s ním jsou spokojení, ale řekli, že standartní postup je, když bude dál pokračovat v léčbě v komunitě. Musí tento postup být i u soudně nařízené léčby? Vzhledem k jeho pozitivnímu zdravotnímu stavu by už další pobyt byl zbytečný, ztráta času a demotivující. Děkuji za odpověď. Mia

Odpověděl:
Dobrý den, přeposílám vám odpověď Mgr. Hany Gajdošíkové z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. "Z Vašeho dotazu usuzuji, že bratr aktuálně vykonává léčbu ve zdravotnickém zařízení k tomu určeném, tj. v psychiatrické léčebně. Povinnost pokračovat v léčbě v terapeutické komunitě zákon obecně nepředpokládá ani nevylučuje, vnímala bych však pokračování v léčbě v terapeutické komunitě spíše jako doporučení. V dotazu neuvádíte, jak bratr dlouho léčbu vykonává. Bratr samozřejmě může požádat o zrušení ochranné léčby nebo změnu ochranné léčby na ambulantní. V tomto směru však bude důležité odborné stanovisko lékařů, pokud se týče trvání léčby či změny její formy. Žádost o zrušení ochranné léčby nebo její změnu na ambulantní by bratr podával okresnímu soudu v obvodu psychiatrické léčebny. K navržení konkrétní postupu by bylo třeba znát další podrobnosti, doporučuji Vám proto kontakovat přímo Právní poradnu A.N.O., Praha 3, Koněvova 95, tel. 222 582 932 nebo 736 760 701. V rámci telefonické či osobní konzultace bude možno dle aktuální situace a dalších podrobností zvážit další postup. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."