měkké drogy
Lenka
Dobrý den, píšu ohledně bratra. V poslední době se hrozně zhoršil v chování, měl problémy doma, ve škole se známkami a docházkou. Propadl, přešel na jinou školu. Minulý týden jsme v lékarně objednali test na měkké drogy. Vyšel pozitivní. Sám tvrdí, že marihulanu jen před týdnem zkusil, že ji pravidelně nebere. O cigaretách víme, ale marihulana nás zaskočila. V domě máme kluka, se kterým se baví a já se od svých kamarádů dozvěděla, že i drogy prodává. Mamka dělá vše, aby ho od něj oddělila, ale je to nemožné, protože spolu chodí do školy a navíc bratr s ním čas trávit chce. Už nevíme, jak ho od těchto problémů odtrhnout, aby se s tímto kamarádem přestal bavit. Na škole ale bohužel také není problém drogy sehnat. Bojíme se, aby do drog nespadl úplně, přece jen to jsou pořád drogy a bratr je právě ten typ, který se nechá lehce vtáhnout do problémů. Můžete nám, prosím, poradit jak postupovat, jakým způsobem dítě kontrolovat a zároveň ho motivovat k tomu, aby se těmto problémům začal výhýbat a ne je vyhledávat? Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pokud bratr doma i krade věci, je to závažnější než situace, kdy by jednou "zkusil" marihuanu. Zřejmě má potíží víc. Bylo by dobré, abyste s ním o jeho chování i drogách co nejotevřeněji mluvili, ale zároveň nastavili i jasné hranice, které už není možné překročit. Například si myslím, že zamykat pokoje, aby on doma nekradl je právě za hranicí. Normální přeci je, že se nekrade, a ne, že každý nosí svůj klíč a bojí se, co se mu ztratí. Řešíte tak následek a ne příčinu. Měl by dostat jasnou informaci, že je nepřípustné, aby doma věci bral. Pokud si chce vydělat, ať jde na brigádu. Aspoň bude mít náplň volného času. A pokud ho to nebaví, peníze mít tedy nebude. Myslím, že není dobré přebírat za něj tolik zodpovědnost, tedy ani není třeba nějak zvlášť mu hledat záliby. Samozřejmě nabídnout společně trávený čas, ale nepřistoupit na to, že vše bude kategoricky odmítat. I když Vám jedna návštěva psychologa nepomohla, nevzdávejte to s odbornou pomocí. Problém je teď zase trochu jiný, celá rodina je v jiné situaci. I kdyby s Vámi nikam nešel bratr, běžte se poradit sami, jak postupovat. Dobré rady najdete také na www.odrogach.cz, v oddíle pro rodiče.