Pervitin
helena
Dobrý den, můj bratr bere pervitin, ráda bych mu pomohla, ale bohužel nevím jak. Myslím, že přestat nechce, protože si myslí, že má vše pod kontrolou.. Je možnost ho nedobrovolně přinutit k léčbě?

Odpověděl:
Dobrý den, rozumím tomu, že byste bratrovi chtěla pomoci, ale v případě, že on sám si problém nepřipouští a nechce nic měnit, jsou vaše možnosti hodně omezené. Nelze totiž nabízet pomoc někomu, kdo nevnímá, že by měl problém, se kterým pomoci potřebuje. Nedobrovolnou léčbu může nařídit pouze soud, a to v rámci rozsudku v trestním řízení jako tzv. ochranné opatření. Což v praxi znamená, že váš bratr by nejdříve musel spáchat nějaký trestný čin, být za něj odsouzen a soud by mu léčbu nařídil. Dále je možné dotyčného nechat nedobrovolně hospitalizovat v případě, že vážně ohrožuje na životě a zdraví sebe nebo své okolí. Tato hospitalizace je však krátkodobá a trvá pouze po dobu něž akutní stav odezní, což bývá většinou pár dní. Nejedná se tedy o léčbu závislosti. Nedobrovolná léčba je možná také u osob zbavených způsobilosti k právním úkonům. O tomto však také rozhoduje soud a samotná závislost nebývá kvalifikovaným důvodem pro rozhodnutí o zbavení způsobilosti k právním úkonům. Navíc nedobrovolná léčba zpravidla nevede ke kýženému výsledku a závislý se k užívání vrací. S ohledem na to, co uvádíte ve skryté poznámce, doporučila bych vám obrátit se také na právníka a vyřešit majetkové záležitosti. Závislost na pervitinu a automatech s sebou zpravidla nese i velké riziko dluhů a následných exekucí, což by v případě společného majetku mohlo dopadnout i na vás. Můžete se obrátit na Právní poradnu A.N.O., kontakt najdete tady na stránkách vpravo. Pokud byste se chtěla zajít někam poradit osobně o tom, jak bratra ke změně motivovat, napište region, zkusíme vám někoho vhodného vyhledat. Jen mě napadá, že by se do toho měla zapojit také jeho partnerka.