Co s dcerou?
máma
Dobrý den, mám 16 letou dceru,která již delší dobu kouří trávu,ale bojím se,že u toho nezůstane.O problémech a drogách hovoříme,čte i literaturu na toto téma.V září nastoupila do 1.ročníku na střední škole a samozžejmě si našla kamarádku se stejným problémem a v poslední době se stalo,že nepřišla neprve 1 noc domů,pak 2 noci.Přiznala,že hulila.Žiju s dcerou bez manžela a tak jsem ho požádala,aby se o ní teď staral on.Myslela jsem,že z něj bude mít větší respekt než ze mě.Žádná pravidla totiž nedodržela.Má sklony k sebepoškozování,byla na s tím na léčbě,chodily jsme na terapie,ale k ničemu to nevede.Teď se nevrátila ani bývalému manželovi již 3 noc.Jsme oba zoufalí a chceme jí pomoct a potřebujeme oba vědět,jak postupovat při jejím návratu domů a jak postupovat dál.Děkuji za pomoc

Odpověděl:
Dobrý den, je dnes poměrně běžné (ať už si o tom myslíme cokoli), že mladí dospívající s drogami tak či onak přijdou do kontaktu. Stejně tak je běžné, že o ně rodiče mají strach. Proto je Váš postoj zcela pochopitelný. Je skvělé, že téma drog je u Vás tématem, o kterém se může komunikovat (a jistě to není neužitečnou formou rigidních zákazů). Vždy je dobré osobně navštívit odborníka v této oblasti a moci téma podrobněji probrat. V Praze je Poradna pro rodiče pod o.s. SANANIM, kam můžete přijít společně s dcerou či i bývalým manželem. Kontakt je: Café Therapy, Školská 30, 110 00 Praha 1, Telefon: +420 739 268 527, +420 284 824 234. Nejste-li z Prahy mohu Vám doporučit jiné zařízení v blízkosti Vašeho bydliště. Každopádně je výhodné mít domácnost, kde platí jasná a srozumitelná pravidla, na kterých se společně dohodnete, a která se plní (a jsou podobná či identická s těmi, která platí v domácnosti otce). Vaše dcera je v jistě náročném období dospívání, Vy ale jste za ni zodpovědná, a můžete vyžadovat plnění určitých pravidel. Sebepoškozování je závažné téma, které je důležité řešit s odborníkem (psychologem, psychiatrem). Často (není to však pravidlo) dospívající přehlušuje jiný závažnější problém fyzickou bolestí. V tom je to podobné i s drogami - zde se ale problém potlačuje změněným vědomím.