alkohol
milan
Dobrý den, nevím jak začít ale můj problém je jasný - alkohol, nejhroší je že se u mně opakuje určitý cyklus - většinou tak půlroční, kdy si jenom tak "normálně" popíjím, tak dvakrát až čtyřikrát do měsíce, občas třeba dva týdny nepiju vůbec, nebo když piju tak si myslím že to mám pod kontrolou,vracím se domu ještě v normálních hodinách, nevypiju toho zase tolik,postupně začínám ale pít víc a víc du se opít klidně i sám a domu se pak vracím nad ránem, po půl roce to skončí nějakým hodně "povedeným" tahem trvajícím třeba dvanáct hodin, který skončí nějakym průserem (např. ztráta dokladů, telefonu, nebo mně někdo třeba okrade když hodim "čelo" na baru), domů dorazím zpitej pod obraz. Poté začnu zrovna jako teď zpytovat svědomí mít z toho deprese, na nějakou dobu zase pít přestanu, protože vim že to ničí jak mně a trápí to určitě i třeba rodiče z toho asi nikdo nemůže mít radost když mně vidí v jakém stavu někdy dorazim domů, vymyslím si třeba nějakou aktivitu abych mně to netáhlo jenom do hospody, ale to kolečko se začne stejně znovu pomalu roztáčet. V tomhle kruhu se pohybuju asi dva roky a nevim jak z toho ven. Jsem povahou introvert a flegmatik a myslím že jeden z hlavních důvodů mého pití je že alkohol ve mně tyto zábrany odbourává, ale stejně se to pak většinou zvrtne v polykání jedné skleničky za druhou a ten důvod s kterým vyrazím ven - tedy za zábavou jde stranou a zmizí po vypití pár panáků. Pokusy o to pít s mírou u mně prostě tedy nefungují, ale představa úplné abstinence je pro mně srašně těžká protože v mém okolí je pití normální, a když bych někomu řekl že vůbec nepiju budu vypadat jak exot, ostatní také pijí ale dokáží to kontrolovat a vědí kdy mají dost, ale já tu takzvanou záklopku bohužel nemám.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, jsem ráda, že jste nám tento dotaz poslal. Popisujete v něm velmi upřímně a s dobrým náhledem svůj vztah k alkoholu. Málokdo se dokáže na svůj problém takhle otevřeně a kriticky podívat. Zasloužíte si obdiv. Dle typologie pana Jellineka existuje 5 typů abusu alkoholu (užívání alkoholu). Váš popis se blíží typu epsilon: "epizodický abusus (dipsomanie, "kvartální pijáctví") s obdobím delší, občas úplné abstinence, nepříliš častá varianta závislosti, provázející někdy afektivní poruchy" (Kalina, K. a kol.: Drogy a drogové závislost 1, RVPKPP, Praha 2003). Což ve srozumitelnější podobě znamená, že pijete v určitých obdobích, která se střídají s obdobími menšího užívání, nebo úplné abstinence. Tento typ závislosti není častý a bývá spojován s afektivními poruchami, zejm. s depresemi. Ať už jde ve Vašem případě o tento typ užívání alkoholu, nebo jiný, rozhodně jste s tím takhle nespokojený. V popisu svojí situace se vlastně na nic neptáte, ale mám tušení, že by Vás zajímal můj názor, případně odporučení. Jestli se pletu, napište znovu. A teď to doporučení - ideální by bylo obrátit se na psychiatra, psychologa a nebo terapeuta. Kdybych věděla, odkud jste, poslala bych Vám kontakt na nejbližší AT poradnu, případně jiné zařízení. V tuhle chvílí Vás mohu odkázat na www.drogy.net - kde hledat pomoc a nebo www.drogy-info.cz - mapa pomoci. A nebo napište, odkud jste a někoho Vám doporučím. S pozdravem, Gabriela Koryntová.