kdo me muze testovat
Honza
Dobry den, chtěl bych se zeptat kdo mě muže testovat? Ja osobně nehulím ale zajímalo by mě jestli když učitel řekne že mi uděla test tak musím, nebo jestli na to má vůbec pravo? můžu ho odmítnout?

Odpověděl:
Dobrý den, přeposílám vám odpověď JUDr. Ing. Heleny Svatošové z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. "Obecně platí, že ze zákona (§ 16 zákona č. 379/2005 Sb.) se musí testu podrobit ten, kdo vykonává činnost, při níž by mohl ohrozit život nebo zdraví svoje nebo dalších osob nebo poškodit majetek (např. řidič hromadného dopravního prostředku) anebo ten, kdo způsobil jinému újmu na zdraví a je zde podezření, že se tak stalo pod vlivem návykové látky. Co se týče testování ve školách, tyto podmínky se uplatní podobně. I podle stanoviska Sekretariátu rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky není možné plošné testování, ale pouze v případě důvodného podezření na užití alkoholu nebo jiné návykové látky u konkrétního žáka a existuje tedy předpoklad porušení vnitřního řádu školy. To znamená prokázat, že žák užíval omamnou látku přímo ve škole (a tím se dopustil porušení vnitřního řádu školy), nebo že žák je pod vlivem omamné látky a nemůže se tedy zúčastnit odborného výcviku či vyučování. Orientační test moči v tom případě nestačí, je nutná krevní zkouška provedená ve zdravotnickém zařízení. Pokud tyto podmínky nejsou splněny, je možné test odmítnout a škola by neměla žáka k podstoupení testu nijak nutit. V případě, že podmínky pro test dány jsou (např. důvodné podezření na užití návykové látky, např. přistižení s drogou apod.) má naopak škola (i prostřednictvím povolaného policisty apod.) právo vyzvat k testu a jeho odmítnutí pak ze zákona znamená, že na danou osobu se může hledět, jako by návykovou látku požila. Za PPANO, Helena Svatošová"