marihuana
Elek
Dobrý den, chtěl bych poprosit o radu. Je mi 30 a žiji se svým stejně starým bratrem, který je psychicky závyslý na marihuaně. Vidím jak ho to ničí a že veškerou svou hotovost utrácí právě tímto směrem. Velmi často je tak v platební indispozici a veškeré náklady spojené s fixními náklady pro běžný život (nájem, jídlo atp..) zůstávají pak na mě. V podstatě mi o peníze ani nejde... ty jsou a budou i když tu nebudem, ale spíš mě trápí směr, kterým se ubírá. Je mu už 30 a to je věk na založení rodiny a spokojený, kvalitní život. Místo toho sleduji jak se stále boří do bahna a nenechá si pomoci. Zkoušel jsem domlouvat po dobrém, po zlém, vyburcovat v něm hrdost, pořídil jsem mu vybavení pro hobby, které dřív dělal a doufal, že se snad chytne, ale nikde nic. Jen plané sliby, sliby a realita je jiná. Přátelé mne nabádají abych se ho "zbavil", ale to nemohu, je to přeci můj bratr. Pokud by už neměl pomoci vlastní brácha, tak kdo? Poraďte mi prosím co dělat dál. Opravdu už nevím jak ho nasměrovat aby s tím jednou pro vždy skoncoval. Do poradny ho bohužel nedostanu.

Odpověděl:
Dobrý den, předem mé odpovědi bych Vás chtěla ocenit za vytrvalost ve snaze pomoci bratrovi. Je to pochopitelné, záleží vám na něm. Chci Vám ale dále sdělit, že bohužel, a to jste si již jistě sám uvědomil, jsou Vaše možnosti omezené. Váš bratr je dospělý člověk, který je svépravný a o svém životě rozhoduje sám. Rozhodl-li se věnovat velkou část svého života kouření THC a je-li takto spokojený, těžko mu pomůžete. Rozumějte, je-li jeho motivace ke změně (např. přestat kouřit THC) nulová, pak Vaše snažení zřejmě nedojde k úspěchu. Mohl by jistě navštívit odborníka na závislosti např. v Kontaktním centru (Osadní 2, Praha 7, telefon: +420 283 872 186), se kterým by toto téma mohl diskutovat a třeba by narazili na to, že kouření THC nemá "jen positiva." Uznání toho, že mám problém a že potřebuji pomoci, je však nesnadný krok. Nechci Vás k ničemu nabádat, chci Vám jen doporučit, abyste v řešení otázek s bratrem (např. ohledně společného bydlení) docházeli k jasným a pevným dohodám. Dohody mohou dodržovat mezi sebou přeci i lidé, kteří jsou bratři.