co dělat,marihuana vyhrává
a zase jeden
Dobrý den,asi budu jeden z mnoha,ale i přesto si dovolím dotaz.Jsem dlouhodobý uživatel marihuany(out i in door).Celkem asi 7 let.Z toho poslední 3 roky čím dál více(dnes asi 3x joint s tabákem- 1-2 gramy týdně.Dle ostatních to není moc,nic méně mám klasické a některé i neklasické problémy,které tuto závislost u mne doprovází.Mezi klasické bych napsal-ztráta motoru,nevážení si vztahu s přítelkyní,jídlo atd.,ale bohužel mám i jisté psychické poruchy a proto vlastně potřebuji poradit. Nevím zda-li mám navštívit nějakou pomoc osobně.Asi ano,letos jsem doslova zahodil veškeré potřeby pro kouření asi 6x.Pokud to mám doma nepřestanu.Zažívám pocity marnosti života a bohužel někdy slabé choutky k sebevraždě.Nic mne nebaví a nemám do budoucna žádný cíl,za kterým bych šel.Což mi zároveň vadí.Jednoznačně vidím ze v celém horizontu 7 let kouření,jde můj život z kopce.četl jsem něco o schizofrenii.Ne vím,ale některé moje deprese tomu napovídají.Letos jsem 1.ledna přestal kouřit cigarety.S marihuanou to je ale mnohem težší-pro mne. Prosím poraďte co mám dělat.Je mi 36 let,a netrpím finančním nedostatkem-spíše naopak.Myslím si,že nechci mít děti?Je to normální-nebo součást mariány. Předem děkuji za odpověď. Standa

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Víte, ono ani tak nezáleží na tom, jak často a intenzivně kouříte, ale spíš na všech těch psychických stavech, které popisujete a které se k tomu zčásti váží. Píšu zčásti, protože marihuana, stejně jako jakákoliv jiná droga včetně alkoholu, pokud je užívaná pravidelně, tak tvoří takovou záplatu, přes kterou člověk nevidí problémy, které mu dělají starost, úzkosti, které ho trápí, špatné zkušenosti, nejistotu... Obyčejně je potřeba, aby člověk spolu s tím, že přestane kouřit trávu (nebo pít či brát jiné drogy), se byl schopný podívat, co je za tím. Nevím, zda stavy marnosti, nedostatku energie ("motor"), bezcílnost, myšlenky na sebevraždu, netěšení se ze vztahů, které máte, pocit, že váš život jde z kopce..., jste měl už předtím než jste začal kouřit trávu nebo se to váže k tomu kouření, ale skoro to vypadá jako celkem typický obraz depresivní poruchy. To, že nechcete mít děti může souviset s depresí a pocitem, že byste to nezvládl, že se na to necítíte, že vidíte budoucnost trochu černě a nechcete přebírat takovou zodpovědnost. Může to být i Vaše nastavení, někdo prostě děti nechce a je mu tak dobře. Nebo to může souviset s nespokojeností ve vztahu, kde ten vztah, který máte, že si nedokážete představit mít rodinu se svou partnerkou. Myslím, že s trávou to moc nesouvisí :-) Schizofrenie je svým způsobem závažnější onemocnění, ale vaše příznaky schizofrenii neodpovídají, spíše nasvědčují opravdu té depresi. To je potíž, se kterou se potká kolem 5 - 10 % lidí někdy ve svém životě. Váš mozek neprodukuje dostatečné množství některých látek a to způsobuje tyto stavy. Příčiny jsou zčásti genetické, zčásti ovlivněné prostředím a zčásti současnými okolnostmi, ve kterých žijete (stres, nespokojenost ve vztahu, kouření marihuany). Leckdy je těžké posoudit, zda nespokojenost ve vztahu nebo kouření marihuany je důsledek nebo příčina. Někdy to bývá tak, že lidé trpící depresí kouří trávu nebo berou něco jiného jako jakousi sebemedikaci. Když si zahulíte, je Vám líp a asi se necítíte tak mizerně. Když trávu nemáte, tak to zase dolehne. Leckdy pak je těžké, když neléčíte depresi, přestat s tou trávou... Těžko mohu soudit takto přes internet, jak to skutečně je a ani Vám nemůžu úplně pomoci. Myslím, že by bylo nejlepší, pokud byste navštívil někoho z odborníků, abyste se v tom mohl zorientovat a získat nějakou podporu, případně dostal nějaké léky, které by zmírnily ty depresivní stavy. Moderní antidepresiva nejsou návyková, upravují jen produkci specifických látek v mozku, nezpůsobují žádnou euforii nebo něco podobného a také nezabírají okamžitě, ale cca po 14 dnech od nasazení, ale obvykle se po nějaké době začne člověk cítit víc ve své kůži. Tím chci jen snížit Vaše obavy, které byste z léků mohl mít. Zkuste to promyslet a napište, jak jste na tom. Pokud byste měl zájem a napsal mi také, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, na koho byste se mohl obrátit. Zatím držím palce.