problém se sestrou-záškoláctví,podezření na drogy
petra
Moje segra by měla navštěvovat střední školu. Bohužel,již v pololetí sme se dověděli že ji nenavštěvuje a škola informovala Okr.úřad.Po domluvě sme s ředitelem sme ji,tam aniž by to ségra tušila,dopravily až do ředitelny.Do poslední chvíle lhala,aby sme tam s ní nechodili že se stydí a pod.Každé ráno šla jakože do školy a pak se toulala.Večer sme si zvykly že chodila ven,buď prý ke kámoškám,nebo na disco.Lhala každý den a když ven večer nešla,šla už v sedm spát.Prý ji nic nebaví a na televizi se snámi dívat nebude.Mluvila jsem s bratrancem,ten je o 3 roky starší a chodí na stejná místa jako ségra.Informoval mě že ségra skouší všechno možné.Ať prý sní něco děláme.Hýří.Její nálady jsou buď nával vsteku a pak absolutní relax až flegmace.Mamce mizí zlato a bůh ví co ještě.Já totiž bydlím v Praze a máma bydlí se sestrou Patrícií a s otcem.Ten sice s níe skutečnosti spolu nežijí.Máma má stálou práci a ségra nikdy nestrádala, co potřebovala to ji koupila.Po domluvě s ředitelem ,sestru vzali spátky na školu,s tím že musí bydlet na internátě ,my souhlasili, ačkoli je škola vzdálena jen 50km. Máma ji tam osobně zavezla a doufala že to bude v pohodě. Mynulý týden se tam stavila a nikdo ji tam neviděl.Po návratu domů se tázala ségry kde a co dělala.Prý bydlí na jiném pokoji.Nechápu kde se to vní bere.Lže a je jí jedno komu.Na dotaz jestli kouří mariánku, řekne že ne.Přitom ji viděli.Jestli bere drogy ,to samé.Lže ve všem.Zmizel i mobil co ji mama koupila aby byla v dosahu.Máma je strašně nešťastná, neví co a já ji neumím poradit.Radím jí psychologa,a ona už přemýšlí že dá ségru na léčení.Neví kudy kam,ale jedno je jisté tato situace trvá necelí rok a my nevíme co.Prosím Vás o co nejrychlejší možnou odpověď.

Odpověděl: Helena Hošková
Zdravím, Petro. Z toho, co píšete o momentální situaci, mám pocit, že už je docela dost hustá. Napsala jste, že se Vaší matce ztrácejí šperky, Vaše sestra nechodí do školy, nebydlí tam, kde by měla (internát), střídá se u ní apatie se vztekem, noci tráví na diskotékách? Těch varovných signálů, že se s ní děje něco špatného, je víc než dost. Pravděpodobně se jí ale její momentální životní styl líbí, když popírá existenci jakéhokoli problému. Co s tím? Z toho, co jste psala, jsem pochopila, že Vaši rodiče bydlí mimo Prahu. Přesto nabízím kontakt k nám. Jak jsem pochopila, hovořit se s Vaší sestrou o jejích problémech se příliš nedaří. Nabízím proto telefonický nebo osobní kontakt u nás v K-centru (tel. 02/83 87 21 86). Jsme tu každý den od 8 do 21 hodin, v SO a v NE od 9 do 21 hodin. Je možné, aby dorazila Vaše matka s Vaší sestrou, ale může přijít i ona sama nebo Vy. Než se bude Vaše matka rozhodovat, bylo by dobré, kdyby měla celou situaci zmapovanou a trochu se orientovala i v možnostech, které v tuhle chvíli má k dispozici. Kdyby Vám Praha nevyhovovala, podívejte se sem ,v kontaktech si můžete najít K-centrum ve Vašem regionu a obrátit se pro první pomoc tam. V Praze existují dvě pobytová oddělení, která nabízejí léčbu mladistvých. Jedním z nich je oddělení MOST, které nabízí cca čtyřměsíční léčbu. Telefonní spojení - 02/865 807 11. Bližší informace najdete tady . Další možností je kontaktovat oddělení Alternativa - tel. 02/865 807 35, které nabízí léčbu dvouměsíční. Obě tato oddělení si kladou ale za podmínku motivovanost klienta, tj. to, že se chce léčit dobrovolně. Nicméně vzhledem k tomu, že je Vaše sestra nezletilá, má její matka právo umístit ji do léčebného zařízení - např. do PL Bohnice. Cestou je taky žádost o nařízení ochranné výchovy pro Vaši sestru a v jejím rámci se může podrobit léčbě. Toto jsou poměrně krajní varianty, ale zmiňuji i je. Držím palce! :o))