Drogy vs zdraví
Lenka
Dobrý den! Mám tři dotazy, ale spojila jsem je v jeden, i když spolu nesouvisej(zas tak moc). 1. Ten je nejdůležitější. Mám strach o svou kamarádku(16). Ze soboty na neděli jsme byly na akci a vzala si asi moc drog. Doteďka jsem z ní nevytáhla kolik přesně, ale pergo, aspoň tři tablety, jednu čáru koksu a pak vodku. Navíc celou noc pařila a podle mě skoro nepila (kromě těch drinků s vodkou potom). Pak v poledne se šla vyčůrat a byla vyděšená, že má asi v moči krev(prej taková dost nahnědlá barva). Nechtěla ale za žádnou cenu jít k doktorovi, bojí se, že by to prasklo (kvůli rodičům) a kvůli trestnímu stíhání (ohledně drog; nechci psát natvrdo proč, ale fakt by bylo za co). Rodičům doma řekla, že má nějakou chřipku a šla si lehnout, byla sem za ní včera na návštěvě a říkala, že už jí je líp (moč normální). Říkala, ale vypadala docela nemocně. Že jí ale bolí hlava (dost) a trochu břicho. Mám strach, že kdyby šlo o něco vážnýho, tak jí k doktorovi nedostanu. Z toho prozrazení má panickej strach. No, já mám zas strach o ní. Jaký by kdyžtak měla jíst vitamíny? Doporučila jsem jí taky pít hodně vody. 2. dotaz: vždy po tabletách a pergu (beru to dohromady, ale jen jednu čáru a 1-2 pilule) cítím tlak, někdy spíš bolest vpravo pod žebry; četla jsem, že to asi zatěžuju játra. Došla jsem si na jaterní testy a ty dopadly v pořádku, ale po další akci mě to bolelo zase. Na ty testy jsem šla 10 dní po akci. Mám raději jít hned, abych zjistila, jestli opravdu těma drogama játrům ubližuju? Nakolik jsou ty změny v testech dlouhodobýho charakteru; je teda možný, že i když jsou po těch drogách zvýšený, tak se do 10 dnů dají do pořádku? 3. dotaz už není ohledně zdravotního stavu; jde o tohle: jsem už dospělá, ale žiju s rodiči a mám pocit, že vědí o mém užívání drog (když přijdu z akce, divně se na mě koukají a mají poznámky). To je nepříjemný, radši bych si s nima na rovinu promluvila a řekla jim, že občas beru drogy. Ale: já nevím, jestli ten můj pocit není jenom stíha. Kdyby nic nevěděli, samozřejmě bych neměla zájem jim nic říkat, proč taky. Ale jak to poznat; nějak nenápadně začít hovor obecně o drogách a sledovat reakce?

Odpověděl: Dana Pěčová
K první otázce, tmavá moč může být následkem nedostatku tekutin. Kamarádka si vážně zahrává se svým zdravím. Pokud nechce jít k doktorovi a vy o ni máte strach, navrhuji vám návštěvu K centra, kam je možné zajít anonymě a poradit se. Rozhodně množství a kombinace toho co požila není zrovna nejbezpečnější. Poradila jste ji dobře, ale zkuste ji ještě přesvědčit, aby K centrum navštívila. K dalšímu, tlak, který cítíte může souviset s krevním oběhem, to znamená změnou krevního tlaku a rytmem srdce, což amfetaminy dělají. Změny v jaterních testech jsou spíše rázu dlouhodobějšího a svědčí o poškození. Samozřejmě můžete na ně jít dřív, ale co od toho čekáte? Drogami ubližujete v dlouhodobém horizontu nejen játrům, ale také krevnímu oběhu a duševnímu vývoji a zdraví. Nakonec slovo stíha sama zmiňujete. To je psychický stav, který se braním prohlubuje a může vyústit v toxickou psychozu. Zvažte, nakolik a co je pro vás důležité, nakonec jste dospělá a za svůj život budete stejně zodpovědná jenom sobě. Zda s rodiči o svém braní hovořit, či ne, nevím. Zkuste zjistit, co od toho čekáte a co s tím co se dozvíte, budete dělat. P.s. až půjdete s kamarádkou do K centra, můžete se také zkusit poradit. Hodně štěstí.