Problém s přítelem.
Synus
Dobrý den. Můj přítel kouří marihuanu.Je mu 23 a od 20 let jí užívá pravidelně.Ze začátku to nebylo nic hrozného bylo to jen občas,když jsme vyrazili do společnosti s kamarády,ale te poslední rok už je to tak 2-3 gramy do týdne.Ani to asi není zase tolik,ale v červnu jsme se odstěhovali do společného bytu,společný příjem není nic extra a protože si přítel drogu kupuje (250kč gram) jsou to nějaké 3000 měsíčně a ty nám chybí.Nehledě na to,že je astmatik a kuřák,takže si tím ničí zdraví tím víc.Taky poslední dobou dost zapomíná a ve škole,kterou dokončil to taky neměl s učením snadné.Už několikrát se snažil přestat,ale neúspěšně,spíš to ale dělal kvůli mě,protože se spolu ohledně toho dost hádáme.Chtěla jsem se vás zeptat,jak mu můžu pomoci,jaký mám zvolit přístup,hádky,prosby domluvy ani slzy nezabíraly a nějaké výhužky určitě nemají smysl.Teď se rozhodl sám.Hlavně potřebuji vědět jak máme postupovat,jestli se má od toho odprostit hned a přežít ty stresy blbou náladu a za jakou dobu by tyhle stavy odezněly (v téhle fázy,když zkoušel přestat,to vydžel tak tři dny).Nebo jestli se mají dávky postupně snižovat a jak (jestli jedna skleněnka denně a pak ob den...) za jak dlouho by mohl být bez drogy a jaká je šance,že se k závislosti nevrátí.On spíš říkal,že by to chtěl prostě omezit,třeba že by si na nějaké akci dal nebo tak,jestli by to fungovalo?Taky co má dělat,když má ty blbý nálady.On totiž jiné zájmy jaksi nemá,nic ho nebaví,jen se skouřit a koukat na filmy a podobně.Dává si to i během dne,když je se mnou,když někam jdem,kamkoli.Kámošů moc nemá dva pořádné,kteří,ale nemají moc času a ostatní jsou opět huliči,jsme často spolu a moc lidí to o něm ani neví,že hulí,rodina vůbec,to byl hodně velký problém.Prostě potřebuji poradit,sama si nevím rady a nikoho v okolí,kdo má s tímhle zkušenosti neznám a na netu jsem nic určitého nenašla.Budu vám moc vděčná za každou radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, podle toho, co píšete, Vám na vztahu s přítelem záleží. Ale také je vidět, že jste nespokojená. Vy jste ten, kdo má pocit, že má přítel problém. Z dotazu však není jasné, jestli si to samé myslí i přítel. Přítel zhruba 3 roky užívá marihuanu. Vám se nelíbí, že za ni utratí celkem dost peněz. Navíc je astmatik. V minulosti jste se pokoušela donutit ho abstinovat, ovšem neúspěšně. Už víte, že slzy, hádky, prosby, ani domluvy nezabraly. Dlouhodobé užívání marihuany s sebou často přináší to, co u svého přítele pozorujete - většina kamarádů jsou "huliči", přítel nemá jiné koníčky, při vysazení mívá špatné nálady. Ptáte se na spoustu věcí. Na řadu z nich Vám však nedokážu odpovědět. Nicméně v podobné situaci, jako jste nyní Vy, je řada párů. I když následující věty budou znít ostře, jsou bohužel pravdivé. Váš přítel má na užívání marihuany právo. Je to jeho život a jeho rozhodnutí. Ale stejně tak, jako má Váš přítel plné právo rozhodnout se, jestli bude v užívání marihuany pokračovat, máte i Vy plné právo se rozhodnout, jestli budete s někým, jako je Váš současný přítel. Co v takových situacích funguje? Máte pravdu v tom, že slzy, výhružky, ultimáta to nejsou. V tuhle chvíli si zkuste sama pro sebe ujasnit, jak moc Vám užívání marihuany vadí? Zkuste si říct, co jste ještě schopná tolerovat a co už by pro Vás byl důvod k úvahám o rozchodu. Pak se můžete pokusit s přítelem promluvit o Vašich pocitech a obavách - mluvte o sobě, svém strachu, mluvte o tom, jak se cítíte. Nemá cenu vyčítat, plakat. Můžete se s ním pokusit domluvit na pravidlech, jak budete společně fungovat. Taková pravidla by se mohla týkat např. jasných věcí v rámci vzájemného soužití (např. peníze, náplň volného času apod.). Užívání marihuany budete kontrolovat jen problematicky a tak je lepší se mu vyhnout. Zkuste se konstruktivně dohodnout jak na pravidlech, tak na sankcích při jejich nedodržení. Mezi sankcemi může být i společná návštěva odborníka. To už záleží na Vás. Na podobný rozhovor je potřeba se připravit - najít vhodný čas, vše si promyslet atd. Vyhněte se v něm pokud možno návalům emocí a výhružkám, které pak nedodržíte (např. nemá cenu vyhrožovat rozchodem, když pak nebudete schopná odejít). Bohužel neexistuje na podobné problémy žádná jednoduchá rada. Zpravidla jejich řešení vyžaduje velkou dávku trpělivosti a nezřídka i odbornou pomoc (např. pokud jde o špatné nálady při vysazení, není od věci vyhledat terapeutickou či psychiatrickou pomoc). V tuhle chvíli Vám tedy držím palce, přeju hodně trpělivosti a kdyby bylo třeba, znovu se ozvěte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.