piju v pohodě
alko
Zdravím! Chtěla bych znát Váš názor. Je mi 28 let, mám život v pohodě - rodina, partner, práce...Víc než 5 let patří k mému životu každodenní popíjení alkoholu ( s přítelem ). Pijeme "jen tak pro pohodičku", rozhodně nebýváme opilí. Vlastně doopravdy opilá - myslím tím, že bych měla "okno", vyváděla bych atp. - jsem nebyla nikdy. Popíjet jsme začali postupně. Chodili jsme ven a když jsme chtěli "zapařit", namíchali jsme si kolu s vínem. Rozhodně alkoholem "neřešíme" žádné problémy. Prostě mi přijde, že už to k nám nějak patří. Jenže začínám vnímat, že se naše toleranční hranice posouvá. Jsme schopní si dát bez problémů 0,5l vodky na půl ( po panácích + zapít džusem ) a naprosto normálně fungovat. Ani jeden z nás nemá potřebu pít během dne, máme to vše spojeno jen s opravdu příjemnými večery. Úplně abstinovat jsme nezkoušeli. Obávám se, jak se situace bude dál vyvíjet - např. aby se to najednou nezlomilo a nešlo s tím přestat, popř. by se objevily nějaké nepříjemné projevy. Je tento stav ( příjemné každodenní popíjení ) dlouhodoběji udržitelný bez negativních následků? Máme se reálně obávat cirhózy jater už nyní?Jak naši situaci vnímáte z pohledu odborníků na závislosti?

Odpověděl:
Dobrý den, sama asi tušíte, že denně relaxovat za pomoci flašky vodky není úplně v pořádku, zvláště pak s ohledem na to, že to takto máte již pět let. Víte, jedna z forem závislosti na alkoholu (tzv. jihoevropská) je právě taková, jakou popisujete. Každodenní dlouhodobé popíjení bez výrazných opilostí a zásadních problémů v praktickém životě. A pokud navíc cítíte, že se vám zvyšuje fyzická tolerance na alkohol, řekla bych, že je to celkem na pováženou. (A vašim játrům to tedy rozhodně nesvědčí). Víte, nezdravé nadužívání alkoholu nemusí vypadat jen tak, že se denně "zpráskáte na plech". Na vašem místě bych i s partnerem zkusila na nějakou dobu vysadit a relaxovat jinak (sport, nějaká kultura, kde se "nepaří"). Uvidíte, jak to budete zvládat. Kdyby to nešlo, obrátila bych se nejspíš na nějakého odborníka na závislosti a zkusila s ním probrat, jak se naučit psychicky odreagovat a "restartovat" bez pomoci alkoholu. Protože jinak se obávám, že můžete mít nakročeno do potencionálně dost velkých nepříjemností. Držím palce a když tak dejte vědět, jak to dopadlo.