Jak poznat užívání drogy u dítěte
Vláďa
Mám podezření u dospělé dcery, že užívá drogy. většina z popisovaných signálů u nás odpovídá... Dcera odmítá komunikovat. Moji domněnku nepotvrdí, argumentuje tím, že ji křivě obvińuji a stěžuje si (např. u lékaře, známých) že velice trpí jak jí křivdím a jak jsme nespravedliví. Na veškeré naše pokusy nastavit nějaká pravidla v domácnosti nereaguje - prostě je nedělá (někdy aspoň slíbí, ale neudělá, nedodrží...) ve škole se množí absence. Celkově se snaží se nám vyhnout - domů chodí v noci a ráno prospí (klidně i celý den) a než se vrátíme z práce odejde pryč. Nechce se mi v tomto stavu setrvat, nevím, jaké máme možnosti s tou situací něco udělat. Jak dceři pomoci z toho kruhu když všechno odmítá... Přece ji někam nepotáhnu násilím? Navíc máme ještě 4 letého syna a když ona přivede domů tajně v noci nějaké kamarády máme o něj strach - spí v pokoji hned vedle vchodových dveří.

Odpověděl:
Dobrý den, za chováním vaší dcery drogy být mohou, ale nemusí. Což pro vaše další kroky v tuto chvíli není tolik zásadní, neboť ať už bere či ne, vzhledem k tomu, že píšete, že je dospělá, máte právo požadovat, aby se i dospěle chovala. Tzn., že když u vás bydlí, měla by se podílet na chodu domácnosti a to i finančně, pakliže studuje, bude ve škole prospívat bez neomluvených absencí, bude respektovat váš požadavek, že bez předchozí dohody nebude v noci vodit domů své známé atd. A nebo se bude muset osamostatnit. Chápu, že je dost náročné tato pravidla nějak rozumně nastavit a vybalancovat, zvláště pokud dcera o něčem takovém není ochotna komunikovat. Obávam se však, že tyto problémy nelze uspokojivě řešit tady na internetu. Myslím, že by vám pomohlo zajít se o celé situaci poradit s někým nestranným. V každém větším městě existují poradny pro rodinu a mezilidské vztahy, což by mohla být pro začátek dobrá volba. Klidně tam zajděte i sami bez dcery a problematickou situaci v klidu proberte. Přeji hodně štěstí.