nevíte, jak by šla vyřešit následující situace?
bambi
No, prostě, mám opět bratra ve výkonu trestu, za výrobu a držení...To ale není můj hlavní problém. V době, kdy se bratr pokoušel po návratu z prvního výkonu trestu resocializovat, pokusila se mu v té věci pomoct naše matka. Bohužel neúspěšně. Nedlouho po zatčení mého bratra si matka našla mladého přítele, asi ve věku bratra, který na pohled připomíná jednoho z bratrovy "party", v čemž si ale nejsem až tak jistý,protože dotyčný žije v jiném, poměrně vzdáleném městě. Ještě před rokem jsem si říkal, no, tak zamilovanost, co se dá dělat, já i bratr jsme dospělí, neohrozí nám to tedy výchovu:-) a možná si matka chce něco kompenzovat, nebo dokázat. Problém je, že ta "zamilovanost" trvá nějak podezřele dlouho a u matky se projevuje pokračující deprese a stavy nervozity a nezodpovědnosti, střídané až příliš emotivním projevem a obavami o život. Také se jako by uzavírá do sebe, přikládá nezvykle velkou váhu horoskopům, psychotestům a všelijakým "znamením" a jako by začala věřit spíše mystice a "alternativě". V minulosti měla ve zvyku řešit věci spíše úsudkem. Ty stavy nápadně připomínají chování bratra, v době, kdy "smažil". Sám jsem zažil co je to zamilovanost, několikrát. A poněkud se to nepodobá. Moje obavy zvětšuje skutečnost, že matčin přítel byl pravděpodobně už jednou trestaný. Jedná se o člověka, který má díky své pověsti podprůměrné zaměstnání a tomu odpovídající plat. Nemá pravděpodobně vlastní bydlení. Chodí oblečený jako nezaměstnaný. I cestovné a hovorné na mobilu si nechá platit od matky. Přesto je někdy schopný strávit večer na výherních automatech, kupovat si co týden nový mobil a zjevně má z čeho zaplatit. Navíc, matka jako by získávala otevřenější vztah k uvězněnému bratrovi, denně s ním koresponduje a jak se dřív obávala jeho návratu, tak se na něj poslední dobou těší. Je nějaký způsob jak ověřit to co naznačují pracovníci nadace, která měla nějakou dobu, než se jim "přestal hlásit", bratra v péči? Mám z toho obavy, i zde sdělit, ale údajně je možné, že matka, když se snažila bratrovi nějak porozumět, tak si sama "lízla", aby pochopila. A že nyní se jí to, možná také díky depresím způsobeným z důchodového věku, vymyká z ruky. Že se tedy nejedná o mimořádně dlouhou zamilovanost, ale něco mnohem méně potěšujícího. Existuje nějaké citlivé řešení, které by okamžitě nezpůsobilo rodinný rozvrat?

Odpověděl: Aleš Termer
Přeju hezký den, Děkuji za velmi podrobný popis problému. Předně, problémy s vaší matkou nemusí být způsobeny drogami. Psychické obtíže drogami vyvolané často bývají velmi podobné (na 1.pohled jsou de facto stejné) jako problémy drogami nezpůsobené. Čímž nechci tvrdit, že v tom drogy nejsou. Mně to spíš připadá, že Vaše matka naprosto podlehla "kouzlu" svého nového partnera a úplně se jím nechala zmanipuovat. Docela dobře to píšete ve svém dotazu: ...možná si tím chce něco kompenzovat, nebo dokázat... Je totiž naprosto evidentní, že on Vaši matku využívá. Ono to pro ni může být zatím celkem fajn, ale časem to může být daleko horší. Já mám pocit, že byste měl s matkou citlivě promluvit a své obavy jí sdělit. Pokud to pochopí, je na půl vyhráno. Ale jen na půl. Pak musí přijít změna, která záleží jen na vaší matce. To je ta druhá půlka. Pokud to nepochopí a vy nemůžete jejího nového partnera vystát, přerušte kontakt, s tím, že pokud se rozhodne ke změně, budete jí stát po boku a pomůžete jí. Teď jeden dotaz ode mě k Vám. Co přesně "naznačují pracovníci nadace, která měla nějakou dobu, než se jim "přestal hlásit", bratra v péči?" V dotazu je to poněkud vytrženo. Je to ta věc, že si mohla matka vyzkoušet jaké to je na droze? Pokud ano, tak to samozřejmě možné je. Těžko to ověříte. Musel byste jí dlouhodobě nejlépe denně sledovat (ne špehovat!!) v jejím chování. Příznaky užívání různých drog naleznete u nás v poradně v sekci "od rogách". A:T: