(ne)vratné změny v osobnosti vlivem užívání drog
Bára
Dobrý den, mám ještě jednu, možná dost naivně znějící otázku: bratr je závislý na subutexu, teď možná i heroinu. V informacích na těchto stránkách jsem se dočetla o vlivu na charakterové rysy člověka. V jeho případě je to skutečně tak, z inteligentního, milého a ke druhým vcelku pozorného chlápka (je mu přes 30) se stala ulhaná, manipulující, sebelítostivá bytost, zaměřená jen na sebe. Je k nepoznání. Docela chápu, že v jeho situaci ani jinak nemůže, ale děsím se toho, že už takový zůstane, i když se vyléčí.. Jak tohle funguje: je to opravdu jenom "průvodní" znak akutní závislosti, nebo si člověk něco z toho odnáší i do života v abstinenci ?neumím si dost dobře představit, že psychika pak zůstane nepoznamenaná, zlášť u "hotového" dospělého chlapa. Díky moc.

Odpověděl: Aleš Termer
Přeji hezký den, To co popisujete jsou skutečně změny, které provázejí již plně rozvinutou závislost. Vyléčení v tom smyslu jak ho chápeme, neznamená jen zbavení se závislosti na droze jako takové, ale též projevů tzv. závislostního chování (to jsou ty charakterové změny). Tudíž, pokud se u něj budou projevovat výše uvedené příznaky, stěží můžeme hovořit o tom, že je vyléčený. Pokud se totiž tyto projevy nezmění, stačí si vzít drogu a je v tom zase. Léčba samotná tedy není jen pobyt v léčebně či komunitě (komunita, podle mého názoru však umí s těmito záležitostmi docela dobře pracovat - léčebna je prostě jenom jiná nemocnice, i když dnes to neplatí obecně a dost léčeben částečně přejímá i komunitní způsoby terapie). Aby se tyto projevy minimalizovaly, je třeba po léčbě ještě pokračovat v tzv. doléčování (ambulantí terapie) kde se lidé resocializují. To znamená, že se učí žít samostatně a zodpovědně sami za sebe. Do toho samozřejmě spadá i to, že se naučí pracovat s chutěmi a zvládat je. Jinak to prostě není ono. A:T: