legalizace marihuany
mar96
Dobrý den! Četla jsem si co tu o marihuaně, zákonech a paragrafech. A stále to nechápu. Slyšela jsem že mohu pěstovat tři "kytky" a u sebe přechovávat 0,3kg "trávy", abych nebyla trestně stíhána. A že při vlastní potřebě (že se zkouřim) také nemohu být stíhána. Nejspíš to není pravda podle paragrafu 18...něco..:-) Dokonce jsem si i stáhla podklady které byly do sněmovny poskytnuty aby se schválili, ale nemohu pořádnou a "normálním" lidem srozumytelnou informaci. Děkuji předem za odpověĎ

Odpověděl:
Dobrý den, s právní úpravou, co se týče marihuany se to má ve stručnosti takto: a/ Být pod jejím vlivem není trestné. (Jiná situace je samozřejmě v případě, že např. pod vlivem THC řídíte auto. Je to podobné jako s alkoholem. Být opilý , pokud tedy nevyvádíte nějaké nepřístojnosti, trestné není, ale když opilý řídíte, přijdete o řidičák. Minimálně.) b/ Pokud se týká držení marihuany, závisí to na jejím množství, respektive na množství THC. Při malém množství je to posuzováno jako přestupek a dostanete "pouze" pokutu, v případě množství většího než malého se již jedná o trestný čin, který vyšetřuje policie a o potrestání rozhoduje soud. Množství, které je ještě považováno za malé, a tedy posuzováno jako přestupek, je upraveno Závazným pokynem policejního prezidenta č. 39/1998. V případě marihuany se jedná cca o maximálně 20 jointů o váze 1 gramu konopí pěstovaného v našich podmínkách s koncentrací 1,5%. Vzhledem k tomu, že směrodatné není množství marihuany jako takové, nýbrž se posuzuje množství THC (účinné látky) na základě laboratorní expertízy, v praxi to znamená, že pokud budete mít extra silný model s vysokým obsahem THC, ono "malé množství" nebude těch cca 20 jointů, ale samozřejmě méně. Výše pokuty se pohybuje od 500,- do 15.000,- Kč a při jejím stanovení se zohledňuje pochopitelně řada faktorů - např. věk dotyčného, zda se jedná o opakované držení atd. Posouzení je vždy individuální a záleží na konkrétní situaci. c/ Pokud se týče pěstování konopí, aktuální právní úprava je následující. V současné době je zákonem č. 167/1998 Sb., o návykových látkách zakázáno "pěstovat druhy a odrůdy rostliny konopí (rod Cannabis), které mohou obsahovat více než 0,3 % látek ze skupiny tetrahydrokanabinolů (THC)". Pěstování výše specifikovaného konopí je v současné době stíháno jako trestný čin dle ustanovení § 187 trestního zákona, kde hrozí základní trestní sazba v rozmezí 1 až 5 let trestu odnětí svobody (event. vyšší v případě většího rozsahu apod.) Takže pěstování marihuany je trestné, soud rozhoduje o druhu potrestání opět s ohledem na konkrétní situaci. Legálně lze pěstovat pouze tzv. technické konopí, které má obsah THC velmi malý nebo téměř žádný. d/ Převoz přes státní hranice je trestným činem vždy, bez ohledu na množství převážené marihuany. Neplatí tam tedy to, že by malé množství bylo posuzováno pouze jako přestupek. V současné době probíhá příprava nového trestního zákoníku, kde by pěstování malého množství marihuany pro vlastní potřebu již nemělo být bráno jako trestný čin. Tento nový trestní zákoník však dosud nebyl přijat. Doufám, že je má odpověď srozumitelná. Když tak se ještě doptejte.