Dcera na pervitinu
Lenka
Dobrý den, přítel (vdovec již 10 let) má dvě děti. Dceru 17 roků a syna 16 roků. Já mám jednu dceru (12let). Spolu bydlíme již 7 roků. Problém máme s dcerou přítele. Do jejich 15-tých narozenin s ní nebyly žádné problémy (ani studijní, ani výchovné). Od prvního ročníku německého gymnázia jsme si začali všímat změn. Zhoršení studijních výsledků, nezájem o cokoli, upnutí na kamarádku posléze na partu, přestala s námi komunikovat. Objevili jsme, že užívá "trávu" a řešili jsme to doma i ve škole s třídním učitelem. Horšení ve studiu pokračovalo a na Nový rok 2008 skončila poprvé pod vlivem pervitinu v kombinaci se zbytkovým alkoholem v psychiatrické léčebně (cca 4 dny). Byla v takovém stavu, že jsme volali záchranku a ta následně policii. Přestala s námi komunikovat úplně, vyčetla nám, že jsme ji tam nechali "zavřít". Následovaly pohovory u psychologa, ale vůbec to nepomohlo.Druhý ročník gymnázia zatím nedokončila a čeká ji reparáty ze dvou předmětů. Včera (17.8.) jsme se vrátili z dovolené a zjistili jsme, že opět fetuje pervitin. Peníze si vydělala na brigádě a "sponzoruje" i ostatní z party. Nevíme co dělat. Odmítá s námi komunikovat, směje se nám do obličeje, na škole ji vůbec nezáleží a těší se až se od nás co nejdříve distancuje (v r.2009 v březnu ji bude 18 let). Dáte nám prosím nějaké rady jak ji pomoc, jak zachovat čistou hlavu a jak udržet rodinu pohromadě? Jsme momentálně bezradní. S dalšími dvěmi dětmi nemáme žádný problém. Děkuji moc za brzskou odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, dcera má možná zatím pocit, že všechno zvládá, takže bude těžké na něčem se s ní po dobrém domluvit. Na druhou stranu je takové dítě schopné zaměstnat celou rodinu na léta a ovlivnit dospívání i dalších dětí. Většinou je potřeba stanovit jasná pravidla, za kterých bude moci doma bydlet. Dokud jí není 18, máte právo nechat ji i nedobrovolně hospitalizovat, to v případě, že by je nedodržovala. Samozřejmě to není ideální, ale některým dětem teprve tehdy dojde, že mají opravdu problém. Některých se to bohužel vůbec nedotkne. Pokud ji necháte doma a budete respektovat její užívání pervitinu, ovládne tenhle problém za chvíli celou domácnost. Zkuste se poradit o přesných krocích, jak postupovat, tam, kde jste byli společně u psychologa. Také se můžete podívat na www.odrogach.cz, sekce "rodičům". Najdete tam další užitečné rady.