brácha na ulici
Bára
Dotaz do poradny: Dobrý den, Můj bratr závislý na opiátech bude nejpozději do konce září vystěhován majitelem z bytu. Předcházelo tomu poměrně dlouhé období (asi od Vánoc 2007) majitelovy shovívavosti k tomu, že nájemné platí sporadicky, má tam neustále cizí lidi podobného ražení, potom opakovaná varování, upozorňování apod. Takže majitel je připraven k razantní výměně zámků s policejní asistencí a brácha se asi ze dne na den ocitne na ulici. Teď dělá mrtvého brouka, popř. situaci zlehčuje.Myslím si, že jakmile ho vyrazí, bude se dožadovat, abych ho já nebo máma ubytovala, umožnila mu prát si, sprchovat se apod. Už teď tuším, že to bude dost náročné, spíše neúnosné a raději si sháním informace s předstihem. Ráda bych se zeptala na tyto věci: Jaké možnosti má v Praze závislý člověk bez domova ohledně uspokojení základních životních potřeb ( ubytování – jestli vůbec, jídlo, hygiena) a za jakých podmínek ? Kdyby se stal ten zázrak a tahle událost už by ho přiměla začít s léčbou, jak dlouho obvykle trvá proces od prvního kontaktu v Káčku až po nástup ústavní léčby? Jak dlouhé (plus mínus) jsou pořadníky na terapeutické komunity (asi budete vědět jen ty sananimové..) Děkuju za zodpovězení a díky za tu práci, kterou děláte.

Odpověděl: Aleš Termer
Dobrý den, Na zodpovězení toho máte opravdu hodně. Pokusím se Vám odpovědět na vše. Je vidět, že byste chtěla bratrovi pomoci. Nebo se aspoň zajímáte o to, co se dá v případě vyhození na ulici pro bratra udělat. Soudě podle chování Vašeho bratra, tak jak ho popisujete, si však dokážu docela dobře představit, že naprosto počítá s tím, že ho Vy či někdo z rodiny ubytujete. To by nemuselo být dobré, zvlášť přišel-li či přijde-li o byt způsobem jaký popisujete. Připravte se však na to, že to opravdu bude možná nesnesitelné, chvilku bude prosit, plakat, pak zase nadávat či vyhrožovat - nenechte se zviklat, je to účelová manipulace. Mnohdy skutečně zabere to, že se takový člověk ocitne na dlažbě. Má pak spoustu času (a prostoru) přemýšlet o tom, jestli by nebylo dobré ve svém životě udělat nějakou pozitivní změnu. Z vašeho dotazu je jaksi mezi řádky cítit, že nepříjemných zkušeností máte s bratrem už asi celou řadu. Tím, že by ho někdo z rodiny ubytoval, by si patrně zadělal na další potíže. Zpravidla tito lidé pak bývají "nevyhoditelní" nebo tam něco nepěkného provedou. Ohledně služeb pro lidi bez domova. Praha je úplně "prošpikovaná" sociálními službami všeho druhu. Pokud by se bratr vyskytl na ulici, může se vcelku obstojně zdarma najíst prostřednictvím charity po různých kostelích, klášterech, denních centrech pro bezdomovce, není to samozřejmě žádná hostina, většinou chléb s máslem či sádlem, polévka, čaj, leč není hlad. Čisté šaty sežene tamtéž zdarma či v seconhandu za pár korun. Adidasky to nebudou, ale není zima. Sprchy jsou většinou veřejné či součástí denních center, myslím tak do 50 korun (nevím přesně, rozhodně ne za moc peněz)či v sociálních nebo charitních zařízeních (Naděje, Armáda spásy, další), v některých si může i vyprat. Seznamy sociálních služeb dostane bratr v Kontaktním centru. Včetně ubytoven, nejlevnější s letitými bezdomovci je asi jen za 20 korun za noc, např. "Hermes" tedy loď pro bezdomovce. Ty lepší uytovny stojí od stokorun/noc výš. Konkrétní (spíše tedy orientační - vždy se může něco změnit) sumy bývají uvedeny v seznamech které mají v Káčku k dispozici. V Káčku dostane i seznam brigád či pracovních agentur kde si může vydělat nějakou korunu. K dalším dotazům. Někdy to trvá i dlouhá léta než se od prvního kontaktu v Káčku člověk dostane do léčby. Vy se ale asi ptáte na délku nástupu do léčby. Probíhá to tedy většinou tak, že nejprve klient dochází na pravidelné konzultace, během nichž se upevňuje motivace k léčbě, stabilizuje se, a vybírá se vhodná léčba - zda-li ambulantní, stacionární (délka léčby cca 3 měsíce), ústavní (3 - 6 měsíců) či terapeutická komunita (12-18 měsíců). Před léčbou je nutná ještě detoxifikace neboli detox, který trvá většinou 2 - 6 týdnů a na ten se čeká zhruba 2 - 3 týdny, když je volno tak ihned resp. do druhého dne. Komunity a léčebny mají - obecně - čekací dobu 1 až 2 měsíce, záleží na momentální kapacitě a počasí - ano i na tom. Přes zimu je to vždycky delší, skoro všichni totiž mívají plno. Časově to do sebe skoro přesně zapadá, během "čekačky" se klient připravuje na nástup konzultacemi a detoxem. Aktuální čekací dobu v jednotlivých léčbách Vám sdělí kolegové z KOntaktního centra na emailu: kacko@sananim.cz Jinak o bratra v případě jeho vyhození na ulici nemusíte mít strach - pokud tedy využije sociálních služeb, které jsem Vám výše popsal. BUde-li mít zájem, kolegové z Kontaktního centra mu jistě rádi pomohou s hledáním cesty jak z toho ven, i když v tomto případě spíše "dovnitř". Musí chtít však on sám, bez toho to nepůjde. Až u Vás zazvoní, řekněte mu o možnostech které má i na ulici. Držím palec, kdyby něco ověte se. A:T: