jak ji pomoci?
anca
Dobrý den,mám starosti o svou kamarádku.Je jí teprve 15 let.Obě dvě chodíme na Taneční konzervatoř která je psychicky dost naročná.Na škole po nás požadují dodržovat striktně váhu do 50 kilo.Kamarádka ale měla s váhou problémy,tak po nejakém čase našla zaručenou metodu jak zhubnout-anorexii,po čase i bulimii,když sem ji dovedla do poradny pro poruchy přijmu potravy naštěstí snad pochopila že je to zbytečné a přestala.Jenže za týden se objevila ve škole a měla pořezaná zápěstí.Nakonec se na internátu pokusila o sebevraždu.Spolubydlící však zakročily a zavolaly jejím rodičům.rodiče jí dovedly k psycholožce a tak kamarádka přestala s anorexií,bulimií i řezaním.Svoje problémy však začala řešit drogamy.Nejdříve marihuanou,hašišem,extází,LSD a ted i pervitinem.Zatím měla pouze 5x ale 5x za pět dní.Doma říká že spí u přítele,přítelovi že jí rodiče k němu nepustí,a noci tráví v klubu.Chtěla bych jí moc pomoct ale nedá si říct.A problém je že kdybych to řekla jejím rodičům tak by práskla celou skupinu.Všechny kamarády kteří pouze zkouší,experimentují ale psychycky to zvladají.Takže to,že by se to dozvěděly její rodiče by znamenalo vyhazov všech.Kamarádka naštěstí už od září nastupuje na jinou školu.Všichni jí chceme pomoci ale nemůžu riskovat že bych kvůli ní zničila život všem ostatním.Vím že zatím šnupe ale nevím jak dlouho to může trvat než na tom bude závisla a přejde i injekcím.Děkuju za odpověd.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pokud je to opravdu kamarádka, asi by stálo za to zvážit, jestli je dobrý nápad s ní experimentovat s drogami (ať už ze strany Vás nebo ostatních kamarádů). Měli byste se asi jasně postavit k jejímu braní a s ní drogy nebrat. Nehledě na to, že experimenty nezvládne každý, takže ani ostatní nejsou mimo riziko. Myslím ale, že stejně jako jste ji dovedla do poradny pro poruchy příjmu potravy, mohla byste ji dovést i do poradny pro drogové závislosti. Vaše kamarádka má zřejmě hlubší problémy, díky kterým potřebuje stále nějakou závislost, ať je to jídlo, sebepoškozování nebo drogy. Měla by tedy v terapii řešit spíše příčiny, než jednotlivé důsledky. Zkuste jí navrhnout déledobější kontakt s psychologem. A je na Vás zvážit, jestli je přednější její život, nebo experimentování ostatních.