ALKOHOLISMUS, NEBO NORMA??
laura
Dobrý den, s manzelem se neshodneme ohledne jeho piti: jednou tydne v hospode bezne vypije 6 piv a dva panaky, nekdy taky 5 piv a 5 panaku, jindy "jenom" 7 piv, nekdy je to po sportu, pry prvni dve piva jsou na zizen, kamaradi pijou i vic a rychleji, a jsou to pravnici, vysokoskolaci, podnikatele atd... Zvlastni, ted, kdyz to pisu, mi to zas tak moc neprijde... Krome tehle pravidelne jedne hospody v tydnu si doma jednou dvakrat otevreme sedmicku vina. Manzel je jinak vzorny, vydelava, stara se o nase tri male deti, jezdime na vylety... Jen si proste neumi dat ta dve, tri piva "na zizen" a jit domu. Na limitu se neshodneme, zadna manzelka to pry neresi tak jako ja... Jsem fakt hysterka a dokud to nezasahuje do prace a rodinneho zivota, mam ten jeden vecer v tydnu privrit oci? Nebo kde je ta hranice, kdy uz to neni "normalni"??? Diky za radu, l.

Odpověděl: Jakub Minařík
Chodit 1x týdně do hospody a mezitím si tu a tam dát víno je jistě norma ve srovnání se zbytkem populace. Je otázka, zda je to v pořádku. Kolegové, kteří se zabývají péčí o závislé na alkoholu, by vám jistě řekli, že už je to v oblasti, kde alkoholismus již hrozí. Pokud k tomu přičteme experimenty s jiným drogami v minulosti - tak riziko tu jistě je. Na straně druhé je touha manžela po zábavě (i když si říkáte, co to je za zábavu, se ožrat a blábolit nesmysly se stejně ožratými:-) a taky váš vztah - pokud budete "rýpat" příliš, můžete vztah narušit. Spíše by bylo moudré hledat nějaké řešení, které by změnilo frekvenci a množství pití a bylo méně konfrontační. Zkuste třeba místo debat o limitech nenápadně zatím měnit životní styl směrem k zdravějšímu pro celou rodinu tak, aby na pití alkoholu bylo méně času. No, na pravidelné pátky bych možná rezignoval, alespoň v 1. fázi. Zkuste na tom pomalu a trpělivě pracovat. Uvidíte jak se bude dařit. A klidně napište.