Právní zaopatření proti exekuci za dluhy sestry
Dobrý den, obracím se na vás s dotazem, jak právně ochránit rodiče před exekucí, která hrozí za dluhy mé sestry. Sestra je alkoholička, zcela nekontrolovatelně dělá dluhy, přičemž ale má trvalé bydliště u rodičů. Již několikrát za ní rodiče hradili dluhy těsně před tím, než na ně byla uvalena exekuce. Momentálně přišla další obsílka, sestra je však v nemocnici, tudíž si ji nemůže vyzvednout. Existuje právní řešení, aby rodičům (ani mě a druhé sestře, která má trvalé bydliště již jinde) nehrozila exekuce za sestru? Přemýšleli jsme o odhlášení trvalého bydliště sestry na obec, bohužel však zde musíme potvrdit, že se nevyskytuje v místě bydliště, což ale nelze, protože otec neustále sestře povoluje, aby doma bydlela. Není tedy jiná varianta, jak tuto situaci řešit? Moc děkuji za vaši odpověď. Štěpánka

Odpověděl:
Dobrý den, jestli se vaše sestra, i když jen občas, v místě trvalého bydliště vyskytuje, opravdu ji z něj nelze odhlásit. Poměrně razantním řešením je v tomto případě podání žaloby na vyklizení bytu z důvodu problematického soužití k příslušnému soudu. Pakliže by soud žalobě vyhověl a rozhodl, že sestra musí byt vyklidit, lze ji potom odhlásit i trvalý pobyt. Další možnou obranou, co se týká exekucí, je pečlivě schovávat doklady o nabytí všech cennějších věcí v domácnosti (paragony, záruční listy ev. doklady z dědického řízení) a pokud exekuce proběhne, podat tzv. vylučovací žalobu k příslušnému soudu, kde se prokáže, že zabavený majetek vaší sestře nepatřil. Podrobnější právní informace získáte bezplatně v občanských poradnách, jejich seznam najdete na www.obcanskeporadny.cz. Chápu, že soužití s alkoholikem je pro zbytek rodiny z mnoha důvodů velmi zatěžující a možná by vám mohlo pomoci, zajít se s odborníky na tuto problematiku poradit osobně. Mohli byste zkonzultovat jak na sestřino chování adekvátně reagovat a jak ji motivovat ke změně a případné léčbě závislosti. Seznam AT ambulancí, které takovou pomoc poskytují najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci nebo na www.drogy.net v rubrice Kontakty. Přeji hodně štěstí a sil.