riziko žloutenky
Jirka
Dobrý den, chci se zeptat, jak velké je riziko přenosu žloutenky typu "C" při drobném píchnutí o pohozenou injekční stříkačku? Jak dlouho tento virus může přežít v jehle odhozené stříkačky? A ještě jeden dotaz... Za jak dlouho se případně objeví některé z příznaků žloutenky typu "C". Za odpověď předem velmi děkuji.

Odpověděl:
Dobrý den, riziko nákazy žloutenkou C při poranění o odhozenou injekční stříkačku je velmi malé. A to proto, že virus je značně citlivý na vnější prostředí a pokud nemá optimální podmínky, přežívá jen velmi krátce, v případě odhozené stříkačky řádově minuty. Totéž platí i pro virus HIV, o něco odolnější je virus žloutenky typu B, proti níž se však lze očkovat. Inkubační dobu (tz. dobu, za kterou se mohou projevit příznaky nákazy), má žloutenka C v délce 15 až 160 dní, s průměrem kolem 50 dní. V řadě případů se však stává, že příznaky jsou velmi mírné nebo zcela chybí a dotyčný nepozná, že je nakažený. Proto je v případě rizikového kontaktu vždy potřeba nechat provést testy na hepatitidy u lékaře. Další info o žloutenkách najdete např. na těchto stránkách v rubrice Drogy a nemoci - žloutenky či stránkách www.hepatitis.cz nebo www.vseozloutence.cz.