e.
Dobrý den, potřebuji od Vás poradit, už si nevím rady se svým přítelem. Jsme spolu již tři roky a během té doby jsem zjistila, že je závislý na heroinu a jeho závislost se také rapidně zhoršovala. Po pár "domácích" neúspěších se konečně obrátil (tedy až napodruhé to vyšlo) na odborníky a šel na detox. Ovšem jen na týden. Je tomu 2 měsíce a já tuším, že si zase jezdí kupovat..on lže jak když tiskne (což předtím nedělal), jen aby to nepřiznal. Chvílema i panikařím, říkám si, abych mu zas náhodou nekřivdila..Dnes jsem ho ale omylem nechytala přímo při tom ("pouze" kouří), měl tu drzost, že to dělal vedle v místnosti, když jsem byla doma. Strašně mě to naštvalo a ještě víc to, že to dokonce zase zapíral. Já se snažím pochopit, že závislosti na opiátech jsou velmi silné a že je to neustálý boj, ale nedokážu se k němu v takovéto situaci již zachovat jinak, než na něj být zlá. Zjistila jsem, že je to i nejúčinější. Ale na jak dlouho? Vždycky při hádce mi nezapomene připomenout, že takhle mu nepomáhám. Ale mám dojem, že je to stále dokola-kdybych ho "nenaštvala" (spíš on mě) já, tak by ho stejně naštvalo něco jiného, kvůli čemu by měl ten pomyslný důvod brát, ale bojím se pomyslet jesi není jen slaboch, je mu 32 měl by přece už začít normálně žít, ne. Omlouvám se, za tak dlouhý mail, chci se zkrátka zeptat Vás, jako odbornice, jak se k němu mám chovat? snažím se ho zabavovat atd., ale o čem s ním mám mluvit, jak se mám zachovat, když mi to svinstvo zase začne tahat domů? Velice Vám děkuji za rady, i když chápu, že asi nebude snadné mi na toto "v kostce" poradit. S pozdravem e.

Odpověděl: Jakub Minařík
Přítel je závislý a závislost je ve stavu, kdy bez léčby abstinovat nebude. V nynější situaci soudím, že to nyní ani nemá v úmyslu. V klidu si kouří heroin, vy tu a tam prudíte, ale to se heroinem dá celkem snadno "zaléčit". Když prudíte moc, tak vám něco naslibuje, ev. si zajde na pár dní na detox a pak je zase klid. Pečujete o něj, cítí, že není sám, co mu vlastně schází? Snad trochu víc toho heroinu. Když to půjde "dobře", tak mu za chvíli na heroin budete dávat peníze. Závislost je onemocnění které se vyznačuje ztrátou kontroly na užíváním a tu už přítel ztratil docela. Kdyby ne, tak si alespoň zajde zakouřit hero někam ven. Kontrola se již neobnoví a stav bez léčby bude progredovat. Problém není tělesná složka závislosti, ta odezní za pár dní a její zvládnutí je v medicíně postup na týden dva, ale psychická složka závislosti. Ta se léčí měsíce. Detox je jen začátek léčby, v odvykací léčbě se člověk musí naučit jak narušenou kontrolu zvládnout jinými mechanismy. Jako minimální postup bych viděl ambulantní léčbu stacionárního typu (3 měsíce, je dostupná jen v Praze) a doléčování (6-12 měsíců). Jinou variantou, která nevede k abstinenci, je substituce (metadon, nebo buprenorfin) v zásadě s plánem užívat napořád. Co tedy konkrétně: Vám bych doporučil vyhledat poradenství pro rodiče a blízké a tam naplánovat další postup. naučíte se jak přítele správně tlačit ke změně. Přítel bude muset být v dlouhodobém kontaktu s léčebným zařízením. Rozum (i když je mu už 32), sám nedostane. Nu, kdyby byly potřeba nějaké kontakty, napište. Rád vám nějaké doporučím. P.s. Asi by bylo moudré kdybyste vy i přítel zašli na testy, které mají vyloučit některé infekce typické pro uživatele drog (virové hepatitidy a HIV) a tyto infekce byly pravidelně sledovány (inkubační doby jsou u některých kolem 6 měsíců). Také bych doporučil při intimních stycích užít prezervativ a na vašem místě bych s těhotenstvím vyčkal dokud nebude jasné, že partner je v pořádku.