Denisa
Dobry den, timto bych chtela predem podekovat pani Bare Orlikove, ktera mi odpvedela na muj dotaz, kde jsem mela problem tykajici se pritele a jeho drogove zavislosti. Resila jsem to, jak poznat, ze je pod vlivem drogy, take jsem psala, ze bych mu rada pomohla se z toho priserneho kolotoce vratit zpet do reality. Vite, citim obrovskou povinnost pomoci mu. Mozna chapete, ze nedokazi uzavrit kapitolu, odpoutat se od nej a nechat ho placat se v tom. Chtela bych vedet, zda jsou lide s drogovou zavislosti vdecni za cloveka, ktery pri nich stoji v dobrem i zlem. Moc mi zalezi, aby to pritel vedel a aby byl ,,zdravy,, . Vite, precetla jsem si o tom spousty veci, chtela jsem se vcitit do jeho situace, alespon ho malinko chapat, ale zjistila jsem, ze spousty pripadu se i po abstinenci ke droze opet vrati, napadlo me proc? Chteji se vubec vylecit? Ale je mi jasne, ze se s drogou budou potykat uz cely zivot a chce to vuli, pevne nervy a rict NE, alespon si to myslim. Rozhodla jsem se to vyresit, musim ho z toho vytahnout nahoru, jelikoz me pomalu, ale jiste na to dno stahuje s sebou, protoze nekdy ztracim nervy a chut k dalsimu dni zivota, kdyz na nekolik dni zase zmizi a nejspis ho naleznete nekde mezi fetakama, u kterych hleda svou drogu a pak prijde za mnou s nejakou vaznou omluvou, proc byl pryc. Myslela jsem, ze kdyz je mu skoro 30 let, tak bude mit rozum, ale neni to tak. Zoufale vas prosim, co udelat? Jak pomoci? Jak s nim o tom mluvit? Mam sileny strach, nekdy hrozne stavy bezradnosti, uzkosti, silene to boli, vim, ze jeho asi take, ale pykaji zato i lide, kteri ho miluji. Predem moc dekuji za odpoved, Denisa.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Chápu, že máte přítele ráda, že mu chcete pomoci a že Vás to trápí. Nicméně, podle toho, co píšete i podle toho, co jste psala v předchozím dotazu, mám pocit, že Váš přítel Vaše trápení a snahu pomoci neocení. To, že je mu třicet let nemusí znamenat, že "už bude mít rozum". Vím, že je to těžké odpoutat se od něj a nechat ho v tom plácat, ale odpovězte si upřímně - co dělá přítel pro Vás, abyste se Vy cítila líp, abyste byla šťastná a aby Vám pomohl v těžkostech? Na několik dní mizí, pak se vrátí a vymlouvá se, proč byl pryč, lže Vám. Píšete, že to chcete vyřešit a vytáhnout ho zpátky nahoru, protože Vás pomalu stahuje na dno s sebou... Je mi líto, ale pokud se rozhodnete to řešit Vy, tak to nestačí. Přítel Vaši pomoc a podporu v tuto chvíli nepotřebuje, zatím je na tom tak, že chce brát drogy a vyhovuje mu to a Vaše intervence vnímá jako nepotřebný zásah do života s drogou. Pro Vás je partnerský vztah kolotoč utrpení. Nemyslím si a Vy doufám také ne, že takhle by měl partnerský život vypadat. Pro Vašeho partnera je vztah k Vám něco, o co by asi nerad přišel, ale v zásadě nedělá nic proto, aby se to nestalo. Investice, které vkládáte Vy, jsou stonásobně větší. Pokud v tom budete pokračovat, semele Vás to. Nejsou taky výjimkou případy, že se ti, kdo chtěli druhého zachránit od drog, do drog namočili také, ve snaze porozumět, jak to s těmi drogami je. Myslím, že byste teď měla myslet hlavně na sebe. Není Vaše vina, že přítel bere drogy, není Vaší povinností mu pomáhat do vyčerpání sil a nemůžete mu pomoc, pokud on o Vaši pomoc nestojí. Věnovala jste tomu úsilí více než dost a efekt se stále nedostavuje. Pokud v tom budete pokračovat, tak to bude jen horší. Myslím, že by možná nebylo od věci vyhledat nějakou odbornou pomoc a popovídat si o tom, jak se cítíte, co se s Vámi a s Vaším vztahem děje, jaké možnosti máte a jak s tím naložit. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit kontakt na někoho z kolegů, kam se obrátit. Zatím držím palce.